tirsdag den 6. juni 2017

Hannah: Hæklet solhat



Jeg har hæklet nogle solhatte til mit barnebarn. Jeg hæklede de første sidste sommer, men dengang lavede jeg ikke en opskrift.
Nu har jeg hæklet et par i en lidt større størrelse og denne gang har jeg skrevet ned, hvad jeg har gjort.

Du kan også finde opskrift på Annas hæklede solhat i to størrelser: str. 12-18 mdr og str. 18-24 mdr

Opskrift

Størrelse: ca. 18 mdr. Hatten udvider sig i brug.
Garn: Bomuld 8/4 til hæklenål 2,5-3
Garnforbrug: ca. 50 gram- lidt afhængigt af løbelængden. Den kan jeg desværre ikke fortælle noget om, fordi jeg har brugt nogle af Annas rester uden banderole. Men jeg vil foreslå en løbelængde omkring 160 m/50 gram. Mine farver er gul og lilla.
Hæklenål: Jeg har brugt en 3
Hæklefasthed: 10 x 10 cm = 20 stangmasker og 12 rækker.

Forkortelser:
LM= Luftmaske
KM= Kædemaske
STM= Stangmaske

Der hækles rundt i STM.

Bemærk:
  • Alle omgange begynder med, at man hækler 2 LM, de forestiller/erstatter den 1. STM på omgangen. 
  • Alle omgange slutter med, at man samler omgangen ved at hækle en KM i den øverste af de to LM, som begyndte omgangen.
Solhat:
  • Start med en magisk løkke.
  • 1. omg: Hækl 12 STM i den magiske løkke. Stram herefter løkken til.
  • 2. omg: Hækl 2 STM i hver af de underliggende masker (dvs. udtagning i alle masker). Det giver ca. 24 masker på omgangen. For hver omgang med disse indtagninger stiger masketallet med ca. 12.
  • 3. omg: Udtagning i hver 2. maske hele vejen rundt.
  • 4. omg: Udtagning i hver 3. maske omgangen rundt.
  • 5. omg: Udtagning i hver 4. maske
  • 6. omg: Udtagning i hver 5. maske
  • 7. omg: Udtagning i hver 6. maske.
  • 8. omg: Udtagning i hver 7. maske. Nu er der ca. 84 masker på omgangen.
  • 9.- 13. omg: Der tages ud i 1. maske(midt bag) og i masken modsat (midt for). Dvs. i alt 2 udtagninger på omgangen. Hatten til Ronja fik dermed en omgang på 94 masker.
  • 14- 17/18. omg: (Afhængigt af barnet hovedform og hvor langt man ønsker, at den skal gå ned: Hækles uden udtagninger. Indenfor disse rækker skiftede jeg til det lilla garn.
  • Nu skal man lave hattens skygge: Der hækles 2 STM og i den 3. tages ud. (der laves altså udtagning i hver 3. maske). Det skal kun gøre på én omgang.
  • Dernæst hækles to omgange uden udtagninger. Disse omgange er skyggen. Og hermed er hatten hæklet færdig. 
Montering:
  • Stram den magiske løkke og sy tråden godt ind.
  • Sy slut-tråden ind et sted, hvor den ses minimalt.
  • Nu er hatten færdig
Men hvis man også vil have pynt på, så er der en lille fortsættelse:

Hæklet blomst:
  • Lav en magiske løkke. 
  • Hækl 12 LM eller 12 FM (fastmasker- de er ikke så høje) i løkken. Stram løkken til.
  • Hækl 3-5 STM i hver af de 12 masker. (Antallet af masker der laves i hver, bestemmer hvor ’krøllet’ blomsten bliver.)
  • Stram igen løkken til og brug garnenden til at sy blomsten godt fast på hatten.
  • Sy slut-enden pænt ind et sted, hvor den ses minimalt.
  • Sy blomsten fast på hatten



Yderligere har jeg pyntet med at par knapper. Man kan selvfølgelig også pynte på andre måder. Jeg har f.eks. overvejet at trække et smalt kulørt bånd igennem stangmaskerne lige inden skyggen og lave en sløjfe et sted eller lade båndet hænge og flagre bagpå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar