tirsdag den 25. februar 2014

Blomster-net

En veninde gav mig for nogle år siden en opskrift på et hæklet indkøbsnet. Synes sådan nogle net er vældigt flotte. Og de er også lidt magiske, for selvom de er så små i lommen, så udvider de sig næsten i det uendelige, når man putter noget i dem - de kan næsten det sammen som Mary Poppins håndtaske! Desværre har de det med at udvide sig nedad, så uanset hvor små, man synes, de er, når man hækler dem, bliver de enormt lange og slaskede og slæber hen ad fortovet, hvis man putter bare én liter mælk og biblioteksbog ned i dem.
Men det var en lidt besværlig opskrift, synes jeg, jeg sad og talte og talte og prøvede at få overblik. Og så gik det op for mig i denne uge, at jeg jo ikke behøver bruge en opskrift! Jeg kan jo bare hækle. Ha!
Grundidéen er at lave en ring af luftmasker, lave masser af små luftmaskebuer i ringen, udvide med flere luftmaskebuer i de kommen runder, og så til sidst bage lidt ind og lave en hank med fastmasker eller stangmasker. Voila!
Til  at starte med var jeg vældigt begejstret for mit nye net uden opskrift. Men det er alligevel lidt kedeligt. Grønt net. Nå.
Men så gik det op for mig, at man kan jo lave alt muligt sjov! Så så snart jeg var færdig med mit net, gik jeg i gang med et nyt - med en blomst i bunden!
Det var endnu en grå og kedelig vinterdag, da jeg var ude for at tage billeder af nettet. Men der var vintergækker i skoven den dag, de var så småt ved at springe ud, man kunne lige se det hvide titte ud i smalle sprækker i det grønne. Det er allerede 14 dage siden, at jeg talte med en, der fortalte, at der var sprunget krokus ud i hendes have. Foråret er på vej og det er dejligt!
Og for dem, der godt kan lide opskrifter og ikke har noget imod at tælle og tælle og kæmpe med at finde hoved og hale i det, andre synes giver mening: Her kommer mit mønster på blomsternettet!

Opskrift

Jeg har brugt en pind 4 og noget fælt kunstgarn, jeg havde liggende. Jeg plejer lave det i bomuld og pind 3-3½, men nettet bliver lettere og mere fleksibelt med kunstgarnet. Det er lidt efter smag og behag, det samme gælder størrelsen af hæklenålen. Det er ikke vigtigt med hæklefasthed ovs. i den her opskrift. 
Og som altid med mine opskrifter: Hvis noget går galt og du ikke har det rigtige antal, så bare fusk og lav en ekstra maske eller en mindre et eller andet sted. Så går det op og det er der ingen, der ser, når musikken spiller. Som min mor altid siger :-)

1. runde: (rød) 10 lm, saml med 1 km
2. runde: (rød) 3 lm og derefter 20 stgm ned i lm-ringen (i alt 21 stgm, da luftmaskerne i starten tæller som først stgm), slut af med en km i den 3. lm
3. runde: (blå) 2 fm i først maske fra først runde, 1 fm i næste, fortsæt således med 2 fm i hver anden m. (32 m)
4. runde: (blå - forberedelse til kronblade) 4 fm, 12 lm (stort kronblad), 5 fm hvoraf den første af de 5 skal ned i samme maske fra forrige runde, som den sidste m inden lm'erne, 9 lm (lille kronblad), 5 fm hvoraf den første af de 5 skal ned i samme maske fra forrige runde, som den sidste m inden lm'erne, gentag. Slut af med at sætte en lm-række fast med en fm ned i samme maske fra forrige runde, som den først fm på runden.
5. runde: (lilla - kronbladene) Hæft snoren i den midterste af de 5 fm før et stort kronblad. Lav en fm, derefter 9 stgm i lm-buen, 2 lm (spidsen af bladet) og igen 9 stgm i lm resten af buen, 1 fm i den midterste af de næste 5 m fra forrige runde, 6 stgm i næste lm-bue, 2 lm (sidsten af bladet), 7 stgm i resten af lm-buen. Gentag runden rundt.
6. runde: (grøn) Hæft snoren i spidsen af et kronblad, lav en fm, 8 lm og en fm i næste kronblad. Gentag. (72 m)
7. runde: Udtagning: Lav 5 stgm (start med 3 lm som den første stgm  i HVER stgm-runde) og derefter en 2. stgm i samme maske. Gentag runden rundt. Slut af med km i den 3. lm (84 m)
8. runde: Udtagning: Lav 6 stgm og derefter en 2. stgm i samme maske. Gentag runden rundt. Slut af med km i den 3. lm (96 m)
9. runde: Lav 5 stgm, 2 lm, spring 1 m over, gentag runden runden rundt. Afslut med km i 2. lm.
10. runde: Lav 2 stgm, 2 lm, spring 1 m over (hver lm-bue tæller som 2 m i spring-over-systemet), gentag runden runden rundt. Afslut med km i 3. lm. 
11. runde: 1 stgm, 3 lm, 1 stgm i næste lm-bue, gentag runden rundt. Afslut med km i 3. lm.
12. runde: 5 lm, en fm i næste lm-bue, gentag runden rundt, afslut IKKE med en km, men lad hæklingen fortsætte til næste runde som en spiral. Marker en rundes start en en lille tråd eller en sikkerhedsnål.
13. runde: 7 lm, en fm i næste lm-bue, gentag runden rundt.
14.-? runde: Som 13. runde. Lav 10-12 runder på den måde.
Det er efter smag og behag. Huske at nettet giver sig, når man putter noget i det, så det bliver altid noget længere, end man først tror!
24. runde: 5 lm, en fm i næste lm-bue, gentag runden rundt.
25. runde: 3 lm, en fm i næste lm-bue, gentag runden rundt.
26. runde: 2 lm, en fm i næste lm-bue, gentag runden rundt.
27. runde: 2 fm i hver lm-bue (74 m)
28. runde: (forberedelse til hank) 10 fm, 60 lm, spring 10 m over og lav derefter 27 fm, 60 lm, spring 10 masker over, afslut runden med 17 fm.
(hvis du har et andet antal så tag antallet af masker, træk 20 fra (til 2 håndtag hvor der springes 10 m over), divider det tilbageværende antal med to og voila - så mange fm laver du imellem hver håndtag)
29. runde: Brug dobbelttråd fra nu af og skift til en pind ½-1 størrelse større. 1 stgn i hver fm,50 stgm i lm-buerne.
30. runde: 1 fm i hver maske. Klip snoren og hæft ender.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar