mandag den 19. maj 2014

Jordbærhue til voksne

Hvis der er tre ting, jeg elsker, så er det frugt, farver og barnlighed. Så jeg elsker selvfølgelig jordbærhuer! Og ikke kun til børn, men til voksne, til mig.
Børnene i den vuggestue, hvor jeg arbejder, forstår at værdsætte det. En af de ældste piger udbrød: "jordbærhue!" med begejstring i stemmen, da jeg tog den på i sidste uge, fordi vi skulle på legepladsen.
Og min jordbærhue er Danmarkskendt - i princippet. Jeg mødte nemlig en dame fra DR og hendes kameramand nede i gågaden i tirsdags. De ville interviewe mig om, hvordan vejret mon bliver til sommer. Ja, det var et meget dybt emne, som jeg var så heldig at få lov at udtale mig om på nationalt tv! Og jeg er sikker på, at det var min spritnye jordbærhue, der fik hende til at henvende sig til mig :-)

Jeg ved godt, at der findes masser af jordbærhue-opskrifter i forvejen. Men min jordbærhue er i voksenstørrelse, hvilket er lidt sværere af finde. Desuden er den klassiske jordbærhue med rullekant; Jeg kan meget bedre lide rib!
Og som jeg før har skrevet her på bloggen, er jeg ikke vild med huer, der sidder stram hen over issen, så man får æggehoved. Og den klassiske jordbærhueopskrift giver i den grad æggehoved! Dérfor måtte jeg lave min egen version...


Jeg har før lavet jordbærhuer. De er alle forskellige: Forskelligt garn, forskellige størrelser, tykkelser, mønster-detaljer. Man får aldrig for mange jordbærhuer! Og denne gang har jeg skrevet ned, hvad jeg gjorde. Så værgo at strikke din egen jordbærhue, hvis du også elsker dem!


Opskrift

Peruvian Highland Wool fra Filcolana.
1 nøgle i hver af de to farver.
  • Slå 92 m op
  • Strik  10 runder rib, 2 r, 2 vr på strømpepinde eller 40 cm rundpind str. 2,5
  • Efter ribben tages der 13 m ud jævnt fordelt på runden (herefter i alt 105 m) samtidig med at der skiftes til pind 3,5 stadig strømpepinde eller 40 cm rundpind. 
  • Efter 3 pinde glatstrik begynder mønsteret. Grundprincippet er at lave 1 grøn pr. 7 masker forskudt på de forskellige mønster-runder.
    • 1 grøn maske, derefter 6 røde. Gentag runden rundt.
    • 3 runder rød uden mønster.
    • 3 røde m, 1 grøn, 3 røde. Gentag runden rundt.
    • 3 runder rød uden mønster.
    • 1 grøn maske, derefter 6 røde. Gentag runden rundt.
    • 3 runder rød uden mønster.
    • 4 røde m, 1 grøn, 2 røde. Gentag runden rundt.
    • 3 runder rød uden mønster.
    • 1 grøn maske, derefter 6 røde. Gentag runden rundt.
    • 3 runder rød uden mønster.
    • 3 røde m, 1 grøn, 3 røde. Gentag runden rundt.
    • 2 runder rød uden mønster
  • Herefter starter blad-mønster med indtagning hver 2. runde. Der skal være 8 blade. For hver runde bliver bladet 1 maske brede på hver side undtagen sidste runde før bladet bliver helt grønt: Der er en ekstra runde, hvor bladet ikke bliver brede. Hvis du strikker på rundpind, skal der skiftes til strømpepinde, når huen bliver for lille til at kunne nå rundt på rundpinden.
    • 1. runde: 6 røde m, 1 grøn m, 6 røde m. Gentag runde rundt. Der bliver altså 1 grøn maske i midten af 13 masker.
    • 2. runde: 5 røde m, 3 grønne m, 5 røde m. Gentag runde rundt. Der bliver altså 3 grøn maske i midten af 13 masker.
    • 3. runde med indtagning: Fortsæt efter samme princip, bladet er nu 5 m bred. HUSK at strikke to røde m sammen i midten imellem bladene.
    • 4. runde:  Fortsæt efter samme princip, bladet er nu 7 m bred.
    • 5. runde med indtagning: Fortsæt efter samme princip, bladet er nu 9 m bred. HUSK at strikke to røde m sammen i midten imellem bladene.
    • 6. runde: Bladet er STADIG 9 m bredt.
    • 7. runde: Der er ikke mere rødt tilbage, nu strikkes der kun med grøn. Tag fortsat ind 8 gange jævnt fordelt: strik 7 m, strik de næste 2 m sammen
    • 8. runde: UDEN indtag.
    • 9. runde: Strik 6 m, strik de næste 2 m sammen
    • 10. runde: UDEN indtag
    • 11. runde: Strik 5 m, strik de næste 2 m sammen
    • 12. runde: UDEN indtag
    • 13. runde: Herefter tages ind hver omgang, strik 4 m, strik de næste 2 m sammen
    • 14. runde: Strik 3 m, strik de næste 2 m sammen
    • 15. runde: Strik 2 m, strik de næste 2 m sammen
    • 16. runde: Strik 1 m, strik de næste 2 m sammen
    • 17. runde: Strik maskerne sammen 2 og 2.
  • Der er nu 8 m tilbage og stilken skal strikkes. De samles alle på 1 p, det er lidt bøvlet i starten. Strik de 8 m, i stedet for at vende pinden, når du er færdig, skubber du maskerne ned i den anden ende af pinden, fører snoren tilbage på vr-siden og strikker pinden én gang til. Sørg for at stramme god til i første maske i hver pind.
    • Efter 2 pinde, tages der 2 m jævnt ind, så der kun er 6 m på pinden
    • Fortsæt med at strikke stilk, til du er tilfreds med længden, min er 10 p.
    • Luk af
  • Hæft ender og nyd din hue

15 kommentarer:

  1. Den hue har jeg set på tv! Sejt!

    SvarSlet
  2. Patricia Mellany Jensen10. september 2015 kl. 23.12

    Det er en utrolig sød hue. Jeg er netop i færd med at prøve kræfter med den, og vil høre om du har mulighed for at måle hvor langt stykket er mellem ribkanten og starten på bladmønsteret?
    Vh. Patricia :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro... Jeg måler det på søndag og skriver så svaret til dig - jeg er lige nu på weekend uden min jordbærhue :-)

      Slet
    2. Så har jeg fundet huen frem... Der er 13 cm fra huens nederste kant til spidsen af bladene. Det kan dog godt variere efter strikkefasthed. Du kan let justere det ved at lave flere eller færre omgange, før du går i gang med indtagning og blade... Håber, svaret hjælper dig :-)

      Slet
    3. Patricia Mellany Jensen13. september 2015 kl. 23.23

      Åh mange gange tak for det hurtige svar. Håber min bliver lige så fin som din :)

      Slet
  3. Jeg kan ikke få garn og størrelse på pinde til at hænge sammen. Peruvian Highland Wool fra Filcolana strikkes på pind 4-5. Strikker jeg huen på 2,5 og 3,5 i en tyndere garn bliver det en barnehue. Du skriver at der skal slås 92 masker op og tages 8 ud, hvilket skulle give 105 masker, her mangler der 5 masker? Kan du hjælpe her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej.
      Først: Du har ret i, at jeg har lavet en fejl mht. udtagning lige efter ribben. Jeg har nu talt maskerne i min hue for at se, hvad der rigtige skulle stå, og jeg går straks ind og retter indlægget, så der står de rigtige tal i opskriften. Godt du gjorde mig opmærksom på det. Tak!
      Mht. garnet og pinde: Jeg strikker bevidst en stor del af mine huer (og vanter) på pinde, der er tyndere end det, der anbefales til garnet. Det gør huen tættere og dermed bedre imod vind og kulde. De bliver også en smule stivere af det, så det er en smagssag - jeg kan godt lide det sådan :-)
      Hvis du vælger enten et tyndere garn eller en tykkere pind for at matche anbefalingerne på garnet, vil du få en hue, som er hhv. meget mindre eller meget større end min. Det handler om strikkefasthed. Med min strikkefasthed i Peruvian Highland med pind 3,5 svarer 10 x 10 cm til 19 m x 28 pinde.
      Strikkefasthed afhænger ikke kun af garn og pinde men også lidt af den enkeltes strikkestil. Hvis du vil være sikker på, at din hue får samme størrelse som min, skal du lave en strikkeprøve. Jeg er selv en doven skiderik, der aldrig laver strikkeprøver, men altid bare satser!
      Jeg håber, det hjalp, eller så skriv endelig igen! Jeg elsker tanken om, at folk lader sig inspirere af mine ting og bruger mine opskrifter :-)

      Slet
  4. Det er mit barnebarn der har fundet din opskrift og lavet en bestilling :)
    Jeg har strikket den på de pindestørrelser du nævner i et tyndere garn, hvor jeg slog 120 masker op og tog 5 masker ud. Den blev rigtig fin, men fik ikke så tydelige nister, så nu er jeg i gang med Peruvian Hihgland Wool og pind 4 og 41/2. Hun glæder sig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare så dejligt at høre, at nogen kan bruge min opskrifter til noget og at du selv har eksperimenteret videre. Det går jeg ind for!
      Jeg håber også at den nye hue i Peruvian Highland bliver flot, heldigt at man ALDRIG får for mange jordbærhuer :-)

      Slet
  5. Øv jeg har købt garn efter pindestørrelse og læser så først i kommentaren, at det slet ikke hænger sammen som der plejer at gøre med opskrift og garn.

    Penge ud af vinduet

    SvarSlet
  6. Jeg er ved at strikke jordbærhuen i str. 1/2 til 2 år. Hvad gør du med alle de lange tråde ml. Rødt og grønt garn?

    SvarSlet
    Svar
    1. De løber bare på bagsiden. Havde det været et ærme, ville det have været noget bøvl, fordi der skal fingre igennem, men i en hue gør det ikke noget. Hvis der er mere end 3-4 masker imellem et farveskift, snor jeg garnerme en gang om hinanden, for at den passive tråd ikke bliver for lang og rodet på bagsiden.

      Slet
    2. Mange tak for svar . Der er også 3/4 pinde ml. Rødt og grønt. Jeg er usikker på om baby kan få donorerne i næsen/mund. VH Anne Lise Grønbech

      Slet
  7. Hejsa
    Hvad hedder de to farver?
    Jeg er inde på Garnværkstedet.
    Mvh Marian

    SvarSlet
  8. Jeg ved det faktisk ikke, men jeg tror, den grønne er udgået. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde den siden den gang - det er jo næsten 10 år siden jeg strikkede den hue!

    SvarSlet