tirsdag den 5. maj 2015

Gæsteblogger: Strikket børnekjole

Nu har min mor igen strikker noget fint, som jeg gerne vil vise frem...



Hannah har ordet:

For nogle måneder siden strikkede jeg en kjole til mig selv. Den kjole er vi vist rigtig mange, der har strikket. Den originale opskrift til voksne er fra et ugeblad og kan findes på deres hjemmeside. Det var så sjovt at strikke den og jeg synes, den blev så god, at jeg trængte til at strikke en mere. Men der alligevel grænser for, hvor mange kjoler af samme slags, jeg synes, jeg har brug for. Så jeg besluttede, at den også vil være herrefin til en lille pige, men så i et tyndere garn. Så derfor gik jeg i gang med at lave en i str. 2 år til et barn jeg på-en-måde-kender.










Omtrentlig opskrift


Størrelse: cirka 2 år
Garn: Jeg valgte Arwetta Classic strømpegarn, for så kan det maskinvaskes og det er nok ret praktisk til småbørn.
Garnforbrug: 2 nøgler af hver farve (2 farver: pink og lysgrøn)) og så en lille sjat til kanter (lilla).
Pinde: Den er strikket på p.3. Jeg har strikket på en 40 cm rundpind, jeg strikkede de første ca. 6 cm. ved at strikke frem og tilbage på rundpinden og herefter begyndte jeg at strikke rundt.

Kjolen er strikket oppefra og er raglan.
  • Jeg slog 88 masker op på p.3 og strikkede 3 pinde retstrikning i den pink farve. Det er kanten på halsudskæringen. På det første stykke strikkes frem og tilbage, for at få en slids bagi til en knap, så kjolen er lettere at få af og på.
  • Dernæst skiftede jeg til glatstrikning og striber a 4 pinde, men jeg lod den første stribe være pink ligesom kanten. Her begyndte samtidig udtagningerne, men først deles arbejdet op med 4 strikkemarkører mellem maskerne. 
    • Sæt en markør efter 13. maske = ½ bagstykke
    • Dernæst efter yderligere 18 masker = ærme
    • Og efter yderligere 26 masker = forstykke
    • Efter 18 masker mere = det andet ærme
    • Endelig er de sidste 13 masker = det andet halve bagstykke
  • Sådan laves udtagningernes: Udtagningerne til skuldrene laves på begge sider af markørerne på hver 2. pind. Det er nemmest at arrangere det, så udtagningerne foregår på retpindene. Udtagningerne laves ved at strikke i lænken mellem de to masker på hver side af markøren. Masken strikkes drejet ret, hvis man ikke gør det, danner udtagningen et lille hulmønster. (Det kan man jo godt, hvis man vil have det). Disse udtagninger på hver 2. pind lavede jeg i alt 22 gange. 
  • Samtidig strikkede jeg striber af skiftevis pink og grøn med 4 pinde ad gangen.
  • Da arbejdet målte 6 cm i alt og for mig var det efter halskanten og 5 striber, samlede jeg arbejdet på en rundpind og strikkede rundt (i stedet for frem og tilbage). 
  • Når de 22 udtagninger er lavet skal der lukkes af for alle ærmemaskerne – for mit vedkommende var der 63 masker på hvert ærme, som jeg lukkede af. Og så er raglanudtagningen færdig.
  • I stedet for disse 63 masker, slog jeg på næste omgang 8 nye masker op under begge ærmerne, for at lave et ’hul’ til armene. Jeg havde nu 156 masker i alt. Og så skulle maskemarkørerne flyttes, fordi der nu skal laves udtagninger på kjolens underdel. Jeg valgte at beholde midten bagpå som omgangens begyndelse. Ud fra denne midte satte jeg maskemarkører i efter hver 26 masker. Dvs. jeg havde 6 felter med 26 masker.
  • Herefter udtages 1 maske i lænken lige efter markøren på hver 12. omgang (6 masker udtaget). Det er ret smart, for så behøver man ikke tælle, jeg valgte at tage ud på første pind i den grønne stribe hver gang. Udtagningerne er fortsat i drejet ret.
  • Da jeg havde lukket ærmerne af, begyndte jeg på næste omgang (den hvor jeg samlede de 8 masker op under hvert ærme) at gøre striberne bredere: Jeg strikkede 3 striber a 5 omgange og gik herefter op til striber a 6 omgange. Og så fortættes sådan indtil kjolen har næsten den ønskede længde, for der afsluttes med en kant, som jeg strikkede i lilla og som består af 2 omgange vrang, 1 omgang ret og 2 omgange vrang. Der lukkes lidt løst af i ret.
  • Nu skal der strikkes kanter på ærmerne
  • Jeg samlede 63 masker op i kanten af ærmet med lilla og strikkede rundt på strømpepinde: 1½ pind ret og 3 pinde vrang og lukkede igen lidt løst af i ret.
  • Så skal der hækles kant på slidsen i nakken og laves et knaphul: 
    • Jeg hæklede fastmasker langs siderne på slidsen og øverst i den ene side hæklede jeg 8 luftmasker. Disse fæstende jeg med en fastmaske i hjørnet på halskanten.
  • Jeg syede ender ind og syede en knap i og voila: en fin lille pigekjole.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar