søndag den 30. november 2014

Valkede vanter

Jeg har længe haft lyst til at prøve kræfter med valkning. Men da jeg jo foretrækker at lave mine ting uden opskrift eller kun med let støtte fra opskrift, hvilket er pokkers svært med valkning, fordi jeg ikke ved, hvor meget det krymper i vask. Det afhænger jo også af hvilket vask og hvor meget, de vaskes sammen med. Det er meget,d er skal tages højde for.
Men jeg gjorde noget flittigt og meget ulig mig selv - jeg lavede en strikkeprøve! Jeg vaskede (valkede) prøven og tænke så, at jeg ville kunne udregne krympegraden ved at sammenligne målene på min uvaskede og min vaskede strikkeprøve. Det var ud fra denne udregning, at jeg strikkede to kæmpevanter.
Men af underlige årsager krympede vanterne ikke nær så meget i vask som strikkeprøven havde gjort, så jeg måtte give vanterne en ekstra vask, for at de skulle kunne passe almindelige mennesker. Den ene er blevet en smule mindre efter vask end den anden. Hvad der gik galt, kan jeg ikke gennemskue.


Vanterne er blevet meget dejlige - bløde, tætte og sikkert varme. Så jeg har kastet mig ud i endnu et par valkede vanter, som er på vej. Jeg bliver stædig, når tingene ikke helt lykkes. Med nogle små tilpasninger, håber jeg at det næste par bliver super-gode. I så fald kommer der opskrift med næste gang...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar