mandag den 30. marts 2015

Nikolajs spiralhue

Min kæreste ønskede sig en lidt varmere og tykkere hue end dem, han ellers har. Han er den heldige indehaver af flere huer fra Anna-ananas :-) Men det er alle sammen ret enkle huer, lige op og ned uden meget andet end lidt striber. Så de har ikke fået plads på bloggen. Men denne gang synes jeg selv, jeg har lavet noget lidt sejt med hans nye hue... Den har en gul spiral! Fra siden ligner det bare striber, men hvis man kikker nøje eller ser den ovenfra, kan man se, at det faktisk er en spiral!



Det var lidt noget bøvl... Jeg lavede det simpelthen ved at have gang i 9 tråde på én gang. Jeg startede alle trådene på første runde efter ribben, satte en ny tråd i med 11 maskers mellemrum. Huen er strikket på 10 strømpepinde og så har jeg skiftet pind og taget den nye tråd og ladet den gamle hvile, hver gang den tråd, jeg var i gang med, indhentede den næste. Ja, det er lidt svært at forklare. Men det betyder, at der ikke er tråde på bagsiden som ved hønsestrik - den er seriøst strikket i spiral. Det gjorde det også nødvendigt at holde tungen ekstra lige i munden ved indtagning, fordi almindelige regler for farveskift og antal rækker ikke galt. Men det lykkedes uden de store problemer ved at markere starten med en strikkemarkør og ved at skifte snor, som jeg gjorde...


Huen her er strikket i Peruvian Highland. Den vejer kun 56 g, hvilket kun svarer til lidt over 1 nøgle, men jeg havde gang i 5 nøgler (3 røde, 1½ gult) som hver var vundet op i halve nøgler, for at jeg fik tråde nok at arbejde med. Nu har jeg en forfærdeligt masse rester liggende - jeg finder nok på noget at bruge dem til!
Det var et forbandet bøvl at styre alle de tråde, som ustandseligt viklede sig ind i hinanden. Hvis jeg havde brugt endnu flere tråde, ville spiralmønsteret have været mere udtalt, men det ville også have været langt sværere at styre undervejs.


Modellen er ganske enkel bortset fra spiralen:
Slå 100 m op på en tyk pind (fx 4½), skift til pind 3½ og strik 10 rækker rib (2 r, 2 vr), fortsæt i glatstrik (har startede jeg spiral) til arbejdet måler 15 cm. Herefter tages ind med 5 m jævnt fordelt på hver omgang. Luk af, når du kun har ca. 9 m tilbage. Sy ender ind.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar