søndag den 30. april 2017

Stribet hue og halstørklæde

Jeg har for flere måneder siden strikket mig et lidt diskret sæt med hue og halstørklæde, som jeg kan bruge sammen med min meget røde vinterjakke, som er så stor og rød, at alle farvede huer ser vilde ud til. Det er først nu jeg har fået taget billede, så jeg kunne lægge det på bloggen...

Sættet er super let at strikke, og resultatet er dejligt blødt og varmt.


Opskrift

Størrelse: Voksen
Garn: Lima fra Hjertegarn
Garnforbrug: 4 nøgler hvid, 5 nøgler sort (en anden gang ville jeg nok købe et nøgle mere af hver farve, så jeg kunne lave halstørklædet længere)
Pinde: Til halstørklædet: 40 cm pindpind 5,5 (man kan også vælge at bruge strømpepinde i stedet). Til huen: 40 rundpind rundpind i 3 og 3½ samt strømpepinde i 3½.
Strikekfasthed: Glatstrik på pind 3½ giver 10 x 10 cm = 20 m x 28-29 pinde. Strikkefastheden er mindre vigtigt på halstørklædet. Det skal bare være blødt og lækkert og derfor ikke alt for stramt. Men størrelsen er mindre afgørende, så bare føl dig frem!

Hue
  • Slå 90 m løst op med sort. Strik 10 omg. rib (1 r, 1 vr) rundt på rundpind 3.
  • Skift til rundpind 3½ og fortsæt i glatstrik, samtidig tages der på første omg. 10 m ud jævne fordelt. 
  • Efter én omg. glat laves der striber af 3 omg.
  • Fortsæt lige op til huen måler 19 cm.
  • Tag 12 m ind jævnt fordelt hver 3. omg., indtil du har 12 m,
  • Luk af og sy ender ind.
Halstørklæde
  • Slå 60 m løst op med sort på rundpind 5,5
  • Strik rundt over m. Først 12 omg. sort, herefter striber af 3 omg. 
  • Fortsæt til du ikke har hvid nok til endnu en stribe.
  • Strik 12 omg. sort.
  • Luk af.
  • Sy ender ind.

2 kommentarer: