fredag den 5. januar 2018

Babysweater med påsatte ærmer, variation

Jeg lavede den her opskrift for nogle år siden. Nu skulle jeg strikke en trøje til en bekendt, som er gravid, men jeg havde ingen ideer, så jeg besluttede mig for at bruge den gamle opskrift igen med nogle få ændringer. 

Den første version er i mere pigede farver i glatstrik over det hele. Den kan ses her


Opskrift

Størrelse: str. 74-80 / 6-12 mdr.
Garn: 1 nøgle grønt, 2 nøgler brunt og 1 nøgle gult (jeg har brugt i alt X g)
Pinde: nr. 3 Rundpind 40 cm + strømpepinde
Andet: 3 knapper + sådan en stor sikkerhedsnåls-ting til at sætte masker over på
Strikkefasthed: 27 m = 10 cm.

Krop:
  • Slå 160 m løst op. 
  • Brug rundpind nr. 3, men strik r frem og tilbage over maskerne 7 pinde (ikke rundt)
  • Herefter strikkes rundt i glatstrik - jeg har lavet striber á 6 pinde i grøn og brun. 
  • Strik 20 cm og del herefter maskerne op i forstykke (80 m) og bagstykke (80 m), lad alle maskerne sidde på pinden, men strik først forstykket. 
  • Forstykket
    • Strik r frem og tilbage over de 80 m - jeg har klippet den grønne tråd og i stedet brugt en gul. Der er nu striber á 2 pinde, dvs én retrille. Farveskifter skal ligge inden en p på r-siden.
    • Når forstykket måler 26,5 cm sættes de midterste 36 m over på en sikkerhedsnål til halsåbning. Herefter strikkes resten af forstykket først højre og derefter venstre side, begge således:
    • Strik ret frem og tilbage over de tilbageværende 22 m i den ene side, indtil der er 30 cm fra nederste kant til skulder.
    • Gentag ved den anden side.
    • Sæt halskant på forstykket: Saml alle maskerne på en pind og saml 8 m op ved hver overgang fra halsåbning til skulder. Du har således 94 m i alt. 
    • Strik r frem og tilbage til du har 3 retriller. Luk af i r - jeg har klippet den gule tråd og lavet halskant med brun.
  • Bagstykket
    • Strik nu strikkes frem og tilbage på bagstykkets masker til arb måler 30 cm - jeg har klippet den grønne tråd og i stedet brugt en ul. Der er nu striber á 2 pinde, dvs én retrille. Farveskiftet skal ligge lige inden en p på r-siden.
    • Halskant: Strik r frem og tilbage 2 gange (1 retrille) - jeg har klippet den gule tråd og laver halvkant i brun. 
    • 3.  række: Luk af for de 22 m, strik til der er 19 m tilbage, herefter påbegyndes knaphuller: 2 sm, 4 m, 2 sm, 4 m, 2 sm, 5 m.
    • 4. række: Strik 58 m - slå garn om pind til ny maske, hvor der er lukker af til knaphuller.
    • Strik til du har 3 retriller. Luk af i r.
Ærmer:
  • Slå 40 m løst op
  • Strik r frem og tilbage i rækker
  • Herefter samles maskerne på 4 pinde og der strikkes rundt med glatstrik. Første m efter kanten tages der 2 m ud ved at løkken imellem 1 og 2 m strikkes og ligeledes løkken imellem rundens sidste to m.
  • Tag således 1 m ud i starten af omgangen og 1 m ud i slutningen af omgangen hver 6. runde indtil du har 60 m. 
  • Fortsæt derefter ærmet uden yderligere ud eller indtagninger til det måler 20 cm.
  • Luk af
  • Strik et ærme mere
Monstering:
  • Sy kanterne nederst på ærmer og krop sammen. 
  • Sy skulderen sammen i den side, hvor der ikke er knaphuller.
  • Sæt knapper i den anden side, så denne skulder også holdes pænt sammen før isyning af ærmer.
  • Sy derefter ærmerne i fra vrangsiden (r imod r), start ved skuldersømmen og sy ned ad - således kan man sy kroppen til under armen, hvis ærmegabet skulle være for stort til ærmet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar