torsdag den 15. marts 2018

Babysweater med ribbet bærestykke

Da jeg var på krea-messe i Fredericia i oktober, så jeg flere trøjer (og huer) strikket med indtagningerne som bærestykket på min trøje. Jeg synes, det ser pænt ud, så jeg blev nødt til selv at prøve. Og det er faktisk en ret let måde at lave indtagninger, viser det sig.

Garnet var noget tyndere, end jeg havde ventet, da jeg bestilte det, så trøjen tog mig hundrede år at lave, selvom det er en ret lille størrelse. Og garnet deler sig, når man strikker, det er irriterende. Men det er blød og let, så det er smadder dejligt at have i hænderne!!! Og det er billigt, selvom det er merino... Så der er både for og mod. Jeg tror nu nok, jeg vil foretrække at strikke med dobbelt-tråd en anden gang - jeg har ikke rigtigt tålmodighed til så tyndt garn...


Opskrift

Størrelse: +/- 3 mdr
Garn: Knithouse extremly soft merino, petroleumsblå
Garnforbrug: 2 nøgler garn
Strikkefasthed: 28 m = 10 cm i glatstrik
Pinde: Strømpepinde og rundpind (uanset længde) 2½ og 3.
Andet: 9 knapper

Krop
Der strikkes frem og tilbage på rundpind.
Knaphuller laves på r-pinde: strik 1 r, 1 vr, strik 2 m sm i r, slå om pind, fortsæt i rib. Lav knaphuller hver 3. cm.
  • Slå 168 m løst op - de 8 m er kantmasker til knaphuller
  • Strik 2 cm rib (1 r, 1 vr) frem og tilbage på pind 2½. OBS! første m flyttes altid løst over med snoren på bagsiden, næste strikkes vr, fortsæt derefter r, vr, r, vr... osv.
  • På 4. pind laves første knaphul: strik 1 r, 1 vr, strik 2 m sm i r, slå om pind, fortsæt i rib
  • Efter 2 cm rib skiftes til pind 3 og glatstrik, bortset fra de første 8 m på retpind / de 8 sidste m på vr-pind, som strikkes rib hele vejen op (de 8 m over knaphullet). Husk knaphuller løbende!
  • Fortsæt lige op til arm måler 17 m
  • Luk af for 10 m under hvert ærme (strik 39 m, luk for 10, strik 70, luk for 10, strik 39. Lad arbejdet hvile
Ærme
Strikkes rundt på strømpepinde
  • Slå 44 m løst op
  • Strik rib 2 cm rib (1 r, 1 vr) på pind 2½
  • Skift til pind 3 og glatstrik
  • Når ærmet måler 12 cm tages 2 m ud imellem 2. og 3. m i start og slut af omgang
  • Gentag udtagning når ærmet måler 14 cm
  • Strik til ærmet måler 16-17 cm (48 m)
  • Luk af for 10 m (de 5 første og de 5 sidste)
  • Lad ærmet hvile og strik endnu et magen til
Bærestykke
Strikkes frem og tilbage på rundpind
Husk fortsat knaphuller med 3 cm imellem hver
  • Sæt ærmer og krop sammen (224 m)
  • Strik 7 omg rib (1 r, 1 vr), start med en r-pind. Lav herefter første pind med indtagninger: Næste pind er på vrangen, den strikkes r hele vejen (og danner derved en r-rille på forsiden) samtidig med at der tages ind 24 gange jævnt fordelt. Sørg for at alle indtagningerne ligger inden de 8 kantmasker sidst op pinden
  • Herefter strikkes 5 pinde rib efterfulgt af 1 pind med indtagninger som forklaret ovenfor. Forsæt indtil du har taget ind til 78 m
  • Skift til pind 2½. Strik 5 pinde, luk af i r på bagsiden
Montering
  • Sy knapper i
  • Sy åbningerne under ærmerne sammen
  • Sy ender ind

Ingen kommentarer:

Send en kommentar