søndag den 11. november 2018

Hannah: Strikket lommekjole med inspiration fra Marimekko

Ronja ønskede sig en kjole med lommer til at putte noget i.
Jeg har i flere år overvejet, om det ikke er muligt, at lave en slags lommekjole inspireret af Marimekkos ikoniske lommekjole. Marimekkos kjole er syet af fast stof, men alligevel...
Så jeg greb muligheden for at prøve tanken af.

Jeg købte en opskrift til en enkel pigekjole 'Ankers kjole' fra Petiteknit og strikkede en kjole i str. 1-2 år i bredden, men gjorde den længere i både krop og ærmer, fordi Ronja er en fin lille splejs.

Jeg købte Lang babymerino 200 med en løbelængde på 203 m/ 50 gram og en strikkefasthed på 28 m /10 cm.
Det matcher opskriften, som ikke knytter sig til et bestemt garn, men netop til garnets tykkelse og løbelængde. Det er derfor løbelængde og strikkefasthed er vigtige.

Til kjolen har jeg brugt:
  • Ca. 160 gram af ovennævnte garn. Dvs. 4 nøgler, hvoraf der bliver en del til overs af det fjerde nøgle.
  • En knap til slidsen i nakken bag på kjolen.
  • 40 og 60 cm rundpinde nr. 3 og strømpepinde nr. 3.
Til lommerne har jeg brugt:
  • Rester af garn i nogenlunde samme kvalitet og tykkelse i 3 farver.
  • De store lommer vejer 5 gram hver og de små lommer vejer 3 gram hver,- så det er virkelig ikke ret meget garn, der skal til.Jeg har konkret brugt rødlilla, paprikarød og en blød, lyd orange.
  • 2 knapper (De 2 små øverste lommer har begge et knaphul for oven)
  • Jumperpinde nr. 2.5
Lommerne har jeg strikket på en tyndere pind end selve kjolen. 
Til Kjolen fulgte jeg opskriften og det gav en dejlig blød kvalitet at bruge p. nr 3.
Lommerne ville jeg gerne gøre lidt fastere, så det faktisk er muligt at have noget i dem.Det er af samme grund, at alle lommerne er afsluttet med en lille ribkant.

Jeg har lavet 4 lommer:
  •  De 2 nederste lommer måler ca. 9.7 x 9 cm.
  • De 2 øverste lommer måler ca. 8.5 x 8 cm.
Lommerne er strikket i glatstrik.
Jeg har strikket 2 stribede lommer og 2 ensfarvede. Så der er hhv. en stribet og en ensfarvet i hver størrelse.
Ved de stribede lommer har jeg knækket garnet af og bundet en enkelt knude på de 2 ender ved hvert farveskifte. 
Striberne består af 6 pinde- undtagen i ribben foroven.

Første og sidste maske er strikket ret på alle pinde. Dette for at give en pæn kant til påsyning på kjolen.

De store lommer:
  • Slå 28 masker op på p. 2.5
  • Første p. er vrang.
  • På 2. pind tages 1 maske ud i hver side lige indenfor kantmasken= 30 masker.
  • Der strikkes til lommen er ca. 8.3 cm (eller ønsket højde).
  • De sidste 3 pinde strikkes rib (1 r , 1 vr).
  • På 4. pind lukkes af i ribmønster.
De små lommer:
  • Slå 24 masker op på p. 2.5.
  • Følg derefter punkterne som til de store lommer, idet der tages ud til 26 masker på 2. pind.
  • Der strikkes til ca. 7.3 cm (eller ønsket højde), hvor der skiftes til ribstrik.
  • På 2. pind rib laves et knaphul midt på lommerne.
Knaphul: 
  • Strik 11 masker, strik 2 masker sammen, 
  • Slå tråden 2 gange om pinden
  • Strik 2 masker sammen og strik pinden ud.
  • På næste pind strikkes rib hen til omslagene, i omslagene strikkes der 2 masker (så de passer ind i ribmønsteret). 1 maske i omslaget strikkes almindeligt, 2. maske strikkes drejet. 
Montering: 
  • Sy ender ind.
  • Bøj kjolens kanter fornden og på ærmerne ind og sy dem fast på bagsiden
  • Følg kjolens opskrift og lav et knaphul i slidsen i nakken.
  • Da jeg havde syet enderne ind på lommerne, satte jeg dem fast med nåle på strygeunderlaget på mit strygebræt. Jeg strakte dem ikke men sørgede for, at kanterne blev rettet ud, så de ikke rullede.
  • Så pressede jeg dem med et vådt klæde over og lod dem stå på stygebrættet og tærre, inden jeg tog dem af. Dette for at få nogle tydelige og lige kanter til påsyningen på kjolen.
  • Sy lommerne fast på kjolen. Jeg har gjort det med små tætte risting helt ude i lommens kant og har brugt garnet i lommens grundfarve til det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar