mandag den 27. januar 2014

Imens vi venter - syet patchworktæppe

Og så fik jeg for halvandet års tid siden et nyt katalog fra Stof & Stil med et mægtigt flot tæppe i. Klog af skade efter to ganske uoverskuelige tæpper i hhv. strik og hækling, tænkte jeg, at et tæppe i patchwork da måtte være meget mere overskueligt. Og ganske uundværligt taget i betragtning, at jeg bruger de andre tæpper op til flere gange om året...

(Jeg ønsker mig en stor, grim sofa, som jeg kan fylde med vidunderlige hjemmelavede tæpper og puder. Og jeg ønsker mig plads i vores lille, rodede lejlighed til netop sådan en sofa. Men lejligheden lader til at vokse meget langsomt, samtidig med at rodet nærmest er i spurt-vækst, så indtil videre arbejder jeg bare på beholdningen af tæpper og puder!)

Så jeg gik i gang med at klippe firkanter - bemærk venligt mit yndlings stof-stykke med den muntert hoppende zebra!


Og så skulle de bare lige syes sammen, vup vup. Men så var det ret besværligt at sætte bagside på, da jeg havde besluttet ikke at gå i kamp med pladevat men i stedet bare lave tæppet af 3 lag bomuld - ikke en god idé.

Men midt i kampen for at få bagside og midterstykke til ikke at krølle, gik min meget gamle og højt elskede symaskine i stykker. Den syr skam stadig, man kan bare ikke længere justere stinglængde, så alting bliver syet med minimal stinglængde. Det er temmeligt irriterende, især hvis der skal sprættes op!

Og pludselig blev jeg så sur på hele projektet, at jeg proppede det ufærdige, krøllede tæppe med underlige, fandens tætte syninger, der skulle sprættes op, ned i en pose og masede den ind under mit skrivebord, hvor den lå i næsten et år og skammede sig. Og pludselig en dag gik sammenhængen op for mig - det var ikke tæppet, der havde været dumt, men symaskinen! Så jeg hen tæppet frem igen og syede det færdigt på min nye symaskine.



Og de levede lykkeligt til deres dages ende.

P.S. Den gamle, grønne metalsymaskine står stadig under skrivebordet. Den skammer sig ikke. Den er bare på slankekur: Den er så utroligt tung, at jeg ikke orker slæbe på bag på cyklen og cykle ned i midtbyen for at få den repareret.

1 kommentar:

  1. Jamen,- så skal vi da bare tage den med til byen en dag i bil,- hvis det er det....
    Hilsen Hannah

    SvarSlet