lørdag den 15. februar 2014

En hel gris og en halv indfødt

Der var en gang en pige, som var mig, der gerne ville hækle en parodi af en dansker og en rigtig knogle-stamme-urskovs-afrikaner. Det specielle ved typer og parodier er, at de kan tegnes (også med ord eller garn) med ganske få karakteristika, så alle kan genkende dem, men disse karakteristika skal være de helt rigtige, for at trykke på de knapper inde i folks hoveder, som gør at de forstår hvilken type, der menes.
En giraf har egentlig ikke brune prikker, men snarere gule omrids i alt det brune. Men det ændrer ikke på, at hvis man tegner en giraf ganske forkert, så vil alle alligevel genkende den: En hest med lang hals og brune prikker.
Det gik helt galt for mig, da jeg ville lave en bleg dansker. Selvom man jo kalder folk fra Nordeuropa for "hvide mennesker", tænkte jeg, at vi jo egentlig ikke er vide men... øh, hudfarvede. Ja, det er ret flabet skrevet, for hudfarvet er jo ret mange farver, fx også gul og brun på en giraf. Men da jeg var lille, fandtes der en lyserød-beige-agtig farve i tusser og farveblyanter, og den kaldte vi altså hudfarvet. Den farve bomuldsgarn havde jeg dog ikke til rådighed til min grydelaps-nordeuropæer. Så jeg kastede mig ud i en lysrød. Det var en dårlig beslutning.
Derefter tænkte jeg, at jeg ville starte med næsen, som skulle være en stor, rund dansker-tud. Det var også en dårlig beslutning.
Ganske imod min vilje blev det nemlig til en gris i stedet for en nordeuropæer. Det er da klart: Lyserødt ansigt med stor, rund næse/tryne. Der kan ikke være tvivl. Jeg havde slet ikke styr på mine signaler, da jeg hæklede den grydelap. Som nu forresten aldrig bliver til en grydelap, for jeg blev ærgerlig over det mislykkede resultat og løb desuden tør for lysrødt garn. Havde ellers lige nået at tænke, at jeg kunne sætte ører på den og simpelthen besluttet, at det var en gris.
Med hensyn til den halve indfødte må I meget undskylde. For alvor. Jeg hørte en gang et dilemma i Mads og Monopolet der... ja, det er en lang historie, men pointen er, at det ikke er okay at sige "hakket neger". Jeg synes, det er en lang, principiel diskussion omkring sprogbrug, moral og angst for virkeligheden vs angst for sproget, som jeg ikke vil kaste mig ud i netop nu. Men det var en helt igennem en rimelig konklusion på det praktiske dilemma, at man skal tale hensynsfuldt om andre mennesker.
Dog vil jeg bare sige, at det var ikke for at være racistisk, men min indfødte knogle-stamme-urskovs-afrikaner er jo simpelthen halv: Jeg blev aldrig færdig, der mangler pande. Det ser frygteligt ud. Der gik noget galt, det var meningen af den skulle have en knogle igennem næsen. Det startede fint, men jeg tror, der skete noget med proportionerne, der gjorde det svært at se, hvad der egentlig foregår i hans ansigt. Det dur ikke.

P.S. Han er vel egentlig ikke indfødt knogle-stamme-urskovs-afrikaner, eftersom han er hæklet (det tætteste han får på en fødsel) i Danmark. Så den er helt gal med begreberne her i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar