torsdag den 12. juni 2014

Umage sæt grydelapper



For laaang tid siden hæklede min veninde et par flotte grydelapper som var nærmest som bismarcksbolcher, rødt og hvid der i sådan et hvirvlende mønster. Så jeg lurede på dem for at forstå grundprincippet og snuppede ideen. Jeg gik i gang med at hækle den første i brun-orange og så skete det, som er sket tusind tange: Jeg begyndte at kede mig, pakkede hækletøjet ned i en papirspose (med en julemand på, så det må have været helt tilbage i december!) og glemte næsten alt om den.
Men så fandt jeg den for nyligt og følte en pludselig trang til at gøre noget ved det, at få noget ud af det. Og nu undrer jeg mig over, at det kan have kedet mig så meget. Det tog mig ikke ret lang tid at lave resten. Jeg må have været en doven banan, den gang jeg gik i stå :-)
Forsiden og bagsiden har hver sin farve. Det er derfor, der er mange, forskellige bileder, selvom det kun er ét par!








Opskrift

Grydelapperne er hæklet i 2 tråde 8/4-trådet bomuld på hæklenål 3,5

Den runde grydelap
  • Start med en magisk ring (alternativt 4 lm, samlet med 1 km)
  • i første runde hækles der 16 fm, 2 med fv1, 2 med fv2, fortsæt. Sørg for at skifte farve inden sidste gennemtræk i fm'en, så bliver farveskiftet mere rent
  • Den tråd, man ikke bruger, kan enten hækles med ind i kanten eller bare hænge løst på bagsiden - eftersom mine grydelapper er lavet af to lag, er det ligemeget, da bagsiden på den enkelte er skjult.
  • Når de 16 fm er nået, skiftes til fv1 og du går i gang med 2 runde. Fortsæt med fm og farveskift. Skift og tag ud således: De sidste 2 fm med én farve skal altid være i den første fm af farveskifter fra forrige runde. Dvs. at når jeg er i gang med den brune, laver jeg 2 fm med brun i sidste rundes første gule fm, derefter skiftes. Husk at skifte ved sidste gennemtræk i den sidste brune fm.
  • Forsæt således til grydelappen har en apssende størrelse. Jeg stoppede da hvert felt var 17 fm bred, dvs. da hele runden var 136 fm.
  • Lav den anden side på samme måde som den første
    • Jg lavede det første og havde den liggende længe, før jeg kom videre med projektet. Det betød at de to ikke er lige stramt hæklet, hvorfor den ene som udgangspunkt blev mindre end den anden. Jeg valgte at hækle dem lige store, selvom det betød, at den ene havde flere fm i yderkanten end den anden. Det kompenserede jeg for ved at forskyde nogle af maskerne, da jeg hæklede de to sammen. Det fungerer fint.
  • Kant og hank: Sæt for- og bagsiden imod hinanden med vrangsiden sammen, sæt tråden fast med en km, lav 20 lm, slut af med en fm i samme maske som din km.
  • Hækl derefter de to sider sammen rundt langs kanten: Sørg for at mønsteret følger hinanden på begge sider, så farveskiftene på for- og bagsiden er ud for hinanden. Lav 2 fm i én m ved hvert farveskift.
    • Jeg lavede ikke 2 fm i nogle m som beskrevet, det gav sig selv arbejdet med at få de to grydelapper hæklet sammen på trods af forskelligt maskeantal.
  • Slut runden af med 20 fm i hanken af lm'er. I stedet for at hækle dem direkte ind i midten, som jeg plejer, hæklede jeg denne gang 1 fm i hver lm.
  • Luk af og sy ender ind.


Den forkantede zig-zag-grydelap
  • Slå 39 m op
  • Første række: 
    • Lav 3 stgm, den første erstattes af 3 lm 
    • Lav 3 stgm hvor du venter med sidste gennemtræk til tilsidst: Når du har lavet 3 næsten-færdige stgm og der er 4 løkker på hæklenålen, slår om og træk igennem alle løkkerne.
    • Lav 3 stgm
    • Lav 3 stgm i samme m
    • Gentag rækken hen.
  • Skift farve, træk den anden tråd med ved at hækle den ind i kanten. Vend med 3 lm, som tæller som 1. stgm. Gentag første række men vær opmærksom på, at der altid skal sluttes med 3 stgm - de sidste to stgm skal laves i samme m for at der er plads til dem. Det skal gå op hver række, ellers går det hele i ged.
  • Fortsæt til du synes, grydelappen er lang nok, min grydelap er 17 striber lang.
  • Lav bagsiden ligesådan
  • Kant og hank: Sæt for- og bagsiden imod hinanden, sæt tråden fast i et hjørne med en km, lav 20 lm, slut af med en fm i samme maske som din km.
  • Hækl derefter de to sider sammen rundt langs kanten: Sørg for at mønsteret følger hinanden på begge sider, så striberne på for- og bagsiden er ud for hinanden. Lav 2 fm i én m ved hvert hjørne.
  • Slut runden af med 20 fm i hanken af lm'er. I stedet for at hækle dem direkte ind i midten, som jeg plejer, hæklede jeg denne gang 1 fm i hver lm.
  • Luk af og sy ender ind.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar