søndag den 5. oktober 2014

Voksensweater!

Jeg har endelig tager mig sammen og strikket en sweater i voksenstørrelse.
Det tog overraskende kort tid. Det er helt åndssvagt. To gange på halvandet år er jeg går i gang med den sweater, er gået i stå og har pillet den op igen. Nu er jeg igen startet forfra og har så strikket den færdig på to uger. Det skulle jeg da have gjort for længe siden.

Hvis jeg skulle lave min trøje om eller strikke en mere, ville jeg nok gøre ærmerne en stribe eller to længere og lave en stribe mere på bærestykker, før jeg gik i gang med indtagningen. Men det er småting og jeg synes faktisk, jeg kan tillade mig at være stolt. Min første sweater i voksenstørrelse lavet helt af mig selv uden opskrift.
Jeg lukkede ellers flere gange af på både krop og ærmer af, fortrød, pillede op og strikkede det lidt længere og lukkede af igen. Men det er svært at fornemme størrelsen og længden helt, før trøjen er færdig, samlet og prøvet på. Halsåbningen forsøgte jeg mig også med i flere størrelser, før jeg fandt en, der passede.
Der er MASSER af garn til overs, jeg kunne i princippet strikke en trøje mere. Men det er der ikke noget sjov ved, så jeg gemmer det til et andet projekt. Jeg finder nok på noget.









Som sædvanligt skrev jeg undervejs i projektet strikkenotater ned på en tilfældig rest papir, det kan være bagsiden af gamle studietekster eller brugte kuverter. Og jeg retter i det mange gange under vejs, så det er lidt noget bøvl at skulle rekonstruere, hvad jeg har gjort: Et lille krøllet stykke papir fyldt med overstregninger og rettelser. Men jeg fortryder det altid, hvis jeg ikke fået skrevet det ned et sted, hvor jeg kan finde det igen senere...

Opskrift

Str: Jeg bruger str. 36, trøjen er strikket til at passe mig.
Garn: Vital superwash fra Hjertegarn
Forbrug: Min trøje vejer 370 gram, så sæt mindst 8 nøgler af til det - jeg har brugt rester.
Pinde: Rundpind både 40 og 60 cm samt strømpepinde 3½ + strømpepinde og 60 cm rundpind 3
Strikkefasthed: 10 cm = 21 m, 27 rækker

Krop:
  • Slå 180 m løst op (jeg slår altid op på en større pind for ikke at få en stram, ubehagelig kant for neden)
  • Strik rib 1 r, 1 vr på pind 3 (60 cm rundpind) i alt 5 runder
  • Skift til pind 3½ og fortsæt rib yderligere 5 runder
  • Skift til glatstrik og tag 10 m ind jævnt fordelt på runden (170 m)
  • Herefter startede jeg mine striber, hver stribe er 5 rækker bred.
  • Strik til sweateren passer i længden - jeg strikkede 19 striber eks. rib, svarende til 40 cm med rib.
  • Luk løst af for 16 m under hver arm, dvs i hver side.
  • Læg strikketøjet til side
Ærmer:
  • Slå 46 m løst op
  • Strik rib 1 r, 1 vr på pind 3 (strømpepinde) i alt 5 runder
  • Skift til pind 3½ og fortsæt rib yderligere 5 runder
  • Skift til glatstrik og tag 4 m ud ind jævnt fordelt på runden (50 m)
  • Herefter startede jeg mine striber, hver stribe er 5 rækker bred.
  • I midten af 13. stribe tog jeg 2 m ud ved at samle løkken imellem to m og strikke den drejet. Læg udtagningerne ved start/slut på runden (52 m)
  • Gentag udtagning i 15. stribe (54 m)
  • Gentag udtagning i 17. stribe (56 m)
  • Strik til ærmet passer i længden - jeg strikkede 23 striber eks. rib, svarende til 46 cm med rib (OBS! Skulle jeg strikke sweateren om, ville jeg lave ærmerne lidt længere).
  • Luk løst af for 16 m under hver arm, dvs i hver side.
  • Læg strikketøjet til side
  • Strik et ærme mere
Bærestykke:
  • Sæt ærmerne på kroppen og strik 4 runder (OBS! Skulle jeg strikke sweateren om, ville jeg udvide det til 9 runder)
  • På næste runde tages 10 m ind jævnt fordelt
  • Derefter tages der 16 m ind jævnt fordel på hver 4 pind.
  • Fortsæt med at tage ind på hver 4. runde, indtil der er 112 m tilbage - skift til mindre rundpind/strømpepinde undervejs, når halsåbningen bliver tilpas lille.
  • Efter sidste indtagning strikkes striben færdig - hvis du strikker ensfarvet eller med andre striber, så strik bare lige et par pinde.
  • Skift farve (hvis du vil), strik én runde glatstrik
  • Skift til pind 3 og strik rib 1 r, 1 vr 18 runder. Jeg har skiftet farve efter 11 runder rib for at få den fikse detalje, at halskanten har en anden farve indvendig.
  • 19. runde lukkes løst af i rib. 
Montering:
  • Folk ribkanten i halsen ned, så den ligger dobbelt og sy den fast i bunden bagpå. Det er vigtigt at du syr den løst, så den kan give sig.
  • Sy hullerne under armene sammen.
  • Sy ender ind
  • Færdig!

2 kommentarer: