lørdag den 22. november 2014

Cardigan

Endnu en gang har jeg ladet mig inspirere af en trøje, jeg har set. Min egen kom dog ikke til at ligne ret meget, men selve grundideen er stjålet derfra.
Jeg fandt som sædvanligt et diagram over den størrelse, jeg ville have, og regnede et maskeantal ud på baggrund af strikkefastheden i en hue, jeg har strikket i samme garn. Dog ikke med samme pindtykkelse, så der var en del gæt involveret. Hvilket desværre også afsløredes til sidst, da jeg målte mit næsten færdige arbejde og opdagede, at trøjen er blevet nogle centimeret for smal i forhold til den størrelse, jeg gik efter. Jeg snød temmeligt uelegant ved at sætte knapperne helt ude på kanten for at vinde lidt ekstra plads til en tyk mave med risiko for at trøjen kommer til at gabe imellem knapperne på ægte tyksak-manér. Sådan må det gå for nu og så er jeg blevet det klogere.
Jeg kompenserer dog for dette i min opskrift, så man kan trygt følge opskriften uden at behøve lave samme fusk-løsning som mig.


Opskrift

Størrelse: 1½-2 år.
Garn: Superwash vital
Pinde: 3½ strømpepinde + rundpind 60 cm. Juster pindtykkelse efter strikkefasthed.
Andet: 5 knapper
Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 22 m x 28 r

Krop
  • Slå 144 m løst op og strik 9 rækker r frem og tilbage. Første m løftes altid løst over for at få en pæn kant.
  • Vend igen og strik herefter glatstrik, bortset fra hver rækkes første og sidste 6 m, som strikkes r.
  • Samtidig med at du går over til glatstrik, laves første knaphul således: Strik en vrangpind, når du kommer til rækkes sidste 6 m (som strikkes r), strikkes 2 m, derefter 2 sammen, den forrige løftes løst af over de sammenstrikkede, strik pindens sidste 2 m. Vend til din retpind, strik første 2 m (første løftes løst over som altid), slå derefter snoren om 2 gange og strik videre. Næste gang, der vendes og man kommer til dér, hvor snoren er slået om, strikkes det bare som 2 alm m.
  • Fortsæt med glatstrikning som beskrevet ovenfor indtil trøjen måler 22 cm - SAMTIDIG laves der knaphuller hver 7. centimeter.
  • Luk af for 10 m under hver arm, dvs 1/4 og 3/4 af inde.
  • Lad herefter kroppen hvile og strik ærmer
Ærmer
  • Slå 40 m løst op og strik 9 rækker r frem og tilbage.
  • Herefter fordeles de 40 m på 4 strømpepinde og der strikkes glat rundt. Tag 2 m ud ved at drejet at strikke løkken lige efter 1. maske og løkken lige før sidste m på runden. 
  • Gentag udtagning hver 2. cm, indtil du har 56 m. Fortsæt til ærmet måler 23 cm.
  • Luk af for 10 m under armen
  • Lav endnu et ærme magen til
Bærestykke:
  • Sæt ærmerne over på rundpinden sammen med kroppen (sæt en strikke markør imellem hver af de 4 steder, hvor ærmer og krop mødes) og strik 5 runder glatstrik (undt. første og sidste 6 m, som fortsat strikkes r)
  • Herefter begyndes raglan-indtagningen, SAMTIDIG skal der stadig laves knaphuller hvad 7. cm.
    • Indtagning: På hver 2. pind (fx alle r-pinde) tages der ind ved at strikke 2 m sm før og efter hver strikkemarkør, således at 3. og 2. sidste m før strikkemarkøren strikkes sammen (altså ikke den m, der er LIGE før markøren) og igen 2. og 3. m efter strikkemarkøren (altså ikke den m, der er LIGE efter markøren)
  • Tag således ind 17 gange.
  • Vend og gå straks i gang med halskanten: Der strikkes nu ret over de tilbageværende masker, Strik 9 rækker således SAMTIDIG med at der laves et sidste knaphul.
  • Luk af.
Montering
  • Sy knapper i.
  • Sy trøjen sammen under armene og i ærmeåbningerne.
  • Sy ender ind.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar