søndag den 7. juni 2015

Børnekjole med smæk og seler

I sidste uge så jeg en lille pige med en meget flot kjole - og skyndte mig at stirre og stirre på kjolen i håb om selv at kunne lave noget lignende.
For at have lidt størrelsesforhold at gå efter, har jeg som grundmodel brugt Elsebeth Gynthers mønster på elastikbukser med seler fra bogen, "Børnetøj du selv kan sy 0-4 år". Jeg har dog kun brugt opskriften til at få en fornemmelse af, hvor bred vs høj et 3-årigt barn er. Noget er muligvis gået galt alligevel, for kjolen ser enormt stor ud i mine øjne. Det ligner snarere noget til et barn på 5 år, synes jeg. Men måske er den gal med mit øjemål. Og ellers gør det ikke så meget, børn vokser jo!



Kjolen er lavet i klassisk, mørkeblåt fløjl (ikke babyfløjl), stofbetrukne knapper fra min knapsamling og blomstret skråbånd på lomme, smæk og seler. Jeg har også tilføjet en række muligheder for at justere størrelsen, når jeg nu pludselig blev på usikker på den. Det er egentlig de detaljer, jeg er mest stolt af, fordi det krævede en del udtænkning at regne ud, hvordan jeg gjorde kjolen mest mulig fleksibel.
Der er syet to sæt knapper i selerne, så de kan gøres længere eller kortere alt efter behov - og så er det jo ret nemt at flytte knapperne, hvis det skulle være helt galt. På ryggen er et stykke af selerne lavet af elastik i stedet for fløjl for at selerne sidder bedre og ikke så let strammer eller falder af, når man bevæger sig.


Bag på kjolen er der elastik i linningen, og som en sidste mulighed for at justere kjolen, har jeg kun syet elastikken fast i den ene side. I den anden ende af elastikken, har jeg syet en række knaphuller og syet en flad knap fast på kjolen, så det er let at regulere, hvor stram elastikken skal være. Den detalje er jeg især stolt af - fra tanken faldt mig ind, var jeg stadig i tvivl om, hvordan det skulle udføres rent praktisk og om det mon ville lykkes at lave det lige så fikst, som det så ud for mit indre øje. Det gjorde det!


1 kommentar:

  1. Hej Anna

    Den er virkelig blevet fin med nogle herlige detaljer.

    SvarSlet