mandag den 15. juni 2015

Syet uldtrøje i genbrugsmateriale

For 8 år siden købte jeg en uldtrøje i H&M i Scarborough. Og eftersom jeg stadig kan passe trøjen og der ikke er kæmpe huller i den, har jeg den endnu, selvom jeg ikke har brugt den i årevis. Jeg er dårlig til at smide ud. Man ved jo aldrig, hvad man kan få brug for... Men nu har jeg fundet en anden måde at bruge trøjen på: Jeg har syet en børnetrøje ud af den. Jeg synes, at striberne er fine og det er 100% blød uld.


Jeg har taget udgangspunkt i et snitmønster fra Onion ("Baby Sæt" mønsternummer 10009), men ændret det, så det passede til mit materiale. I stedet for en besværlig knaplukning på den ene skulder, har jeg lavet en enkel cardigan ved simpelthen at beholde knapperne fra min voksentrøje: Jeg knappede bare forstykket til og klippede det ud som var det ét stykke stof. Jeg har også valgt at lave børnetrøjen længere end mønsteret foreskrev, fordi jeg på den måde kunne benytte mig af ribkanten for neden og derved slap for ombuk, og samtidig kunne jeg benytte mig af knaprækken. Ligeledes er ærmerne blevet en smule smallere end i snitmønsteret, for at jeg simpelthen bare kunne bruge det nederste og dermed også ribkanten på ærmerne fra voksensweateren. Der er flere små detaljer ved snitmønsteret, jeg har lavet om, men det er svært at forklare.
Grundprincippet er bare at sjusse sig frem og justere, hvor det er praktisk, fint eller nødvendigt for at kunne genbruge en gammel sweater til at sy en ny.

1 kommentar: