søndag den 12. juli 2015

Sommersæt a la Yvonne

Jeg har syet et vidunderligt fælt retro-sommersæt i en stil, som jeg forestiller mig, at Yvonne fra Olsenbanden ville elske. Og jeg elsker Yvonne - hendes overdrevne stil og skøre personlighed.
Håndtagene til tasken har jeg købt for læææænge siden i en genner i Århus og bare haft liggende. De er smadder smarte, fordi den tværgående metalstang kan skrues af, så det er let at sætte noget på - det skal ikke sys eller hækles direkte på. Man skal bare lave en løbegang af en slags.
Selve stoffet har jeg købt på genbrug i Haderslev. Jeg var meget i tvivl, om jeg skulle købe det, for mønsteret af faktisk lidt stygt og den orange farve er temmelig hidsig. men jeg endte med alligevel at købe det - billigt, autentisk retrostof hænger ikke på træerne!
Og nu er jeg glad for, at jeg ikke efterlod det. Jeg synes, stoffet er perfekt til sådan et fjollet strandsæt, som skal bæres med en blanding humor og stolthed.

Sommerhatten er snyd - den er bare syet efter mønsteret i Elsebeth Gynthers "Tøj du selv kan sy". Tasken har jeg selv designet. Det var dog en smal sag. Den er faktisk bare firkantet med afrundede hjørner for neden og næsten dobbelt så bred som håndtaget. Det betyder, at den krølles sammen for oven for at sidde på håndtaget, og derved får man både mere plads, en fin krølle-effekt og den kommer til at se bredere ud for neden end for oven. Der er foer i af hvidt stof (ligsom der er på sommerhatten) og jeg har lavet en lille lomme i foeret, for at kunne holde styr på vigtige småting i den store taske. Den var både nem og sjov at sy. Og så må ellers der godt komme noget mere ordentligt sommervejr, så jeg kan komme ud og bruge den...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar