mandag den 7. september 2015

Babysokker med snoninger

Efter at have strikket et par babysokker efter opskrift fra garnstudio, har jeg nu lavet min egen opskrift. Det var ellers en smart måde, der var lavet hæl på ifølge garnstudios opskrift, men jeg kunne ikke få det til at se ordentligt ud! Og det var for kedeligt bare at strikke sokker i ensfarvet rib. Så jeg kastede mig ud i et par med snoninger: Det ser fint ud, gør det sjovere at strikke og desuden giver snoninger et godt greb om foden, så sokkerne forhåbentligt ikke falder så nemt af.

Opskrift

Garnforbrug: Parret vejer 20 g
Garn: Jeg har brugt Arwetta strømpegarn
Andet: Strømpepinde 2½ + hjælpepind
Størrelse: I følge garnstudios opskrift, som jeg har stjålet målene fra, skulle de passe til str. 0-3 mdr, men jeg synes, de ser ret store ud til så ny en baby, så jeg vil nok snarere gætte på 3-6 måneder.

  • Slå 43 m op, fordel maskerne på 4 pinde. Der strikkes rundt som sædvanligt ved sokker.
  • Strik maskerne på omgangen således: *r, vr* i alt 8 gange, *vr, r, r, r, r, vr* i alt 2 gange, en ekstra vr-m, *r, vr* i alt 7 gange. Det skal gå op med de 43 m!
  • Sådan strikkes skaftet, men på hver 4. pind laves en snoning. Snoningerne laves på skift på hhv. første og anden række, hvor der er 4 r i træk - det er således på hver 8. runde, at der laves snoning på den enkelte række. Snoningerne laves ved at bytte plads på maskerne 2 og 2.
    • Jeg har valgt at lave snoningerne, så de vender symmetrisk ind imod hinanden, ved på første række at trække maskerne på hjælpepinden foran og på anden række at trække maskerne på hjælpepinden bagom. Det kræver dog at man holder tungen lige i munden og jeg har også lavet fejl i det et par gange på den ene sok.
    • Instruktionsvideo i at lave snoninger: http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=19
  • Fortsæt indtil du har i alt 7 snoninger eller ca. 7 cm, herefter laves hæl
    • Saml omgangen sidste 10 og første 11 m på en pind (det passer med at første og sidste maske, som grænser op til disse, er vr-m. Disse 21 m strikkes der nu 6 pinde frem og tilbage over i glatstrik.
    • Herefter laves selve hælen, fortsat frem og tilbage i glatstrik:
      • Strik 13 m, strik 2 dr sm, strik 1 m, vend arbejdet
      • Strik 6 m, strik 2 dr sm, strik 1 m, vend arbejdet
      • Strik 7 m, strik 2 dr sm, strik 1 m, vend arbejdet
      • Strik 8 m, strik 2 dr sm, strik 1 m, vend arbejdet
      • Strik 9 m, strik 2 dr sm, strik 1 m, vend arbejdet
      • Strik 10 m, strik 2 dr sm, vend arbejdet
      • Strik 11 m, strik 2 dr sm, vend arbejdet. Du har nu 13 m på pinden.
    • Strik tilbage til næste retpind, her fordeles de 13 m med 6 på den første og 7 på den næste. Samtidig samles der op m langs det glatstrikkede stykke. På den siden med 6 m, samles 7 m op og på den siden med 7 m samles 6 m op (i alt 13 m på hver pind - på hele runden er der nu 48 m). Strik nu igen rundt over alle maskerne. På oversiden af foden strikkes der stadig rib med snoning hver 4. runde, på undersiden af foden strikkes der glatstrik.
    • Strik i alt 2 runder efter hælen, herefter tages der 1 m ind i hver side af foden på undersiden i alt 3 gange (der er nu 42 m på runden, 20 glatstrik og 22 rib/snoning).
  • Fortsæt sådan med rib/snoninger på oversiden og glat på undersiden, indtil der er i alt 13 snoninger eller indtil foden måler 6½-7 cm.
  • Herefter strikkes tåen: Nu strikkes der glatstrik hele vejen rundt, nu begynder indtagningerne. Ved 1) runde af tåen tages kun ind på oversiden af foden, således af der er 40 m tilbage på runden, fordelt med 10 på hver pind.
      • Der tages altid ind i siderne af foden, dvs sidst på 1. pind, først på 2. pind, sidst på 3. pind og først på 4. pind. Der tages ind ved at strikke 2 m sm hhv de næstesidste og næstførste m på pindene.
    • Herefter tages ind på 2., 4. og 6. runde - dvs at der i de første par runder er tåen kun tages ind på hver anden runde. Efter 6. omgang tages der ind på hver omgang, indtil der er i alt 12 m tilbage. Klip snoren, træk den igennem alle maskerne og stram til.
  • Lav en sok magen til
  • Sy ender ind.

2 kommentarer:

  1. Ååh de er fine, sikke et pillearbejde.
    KH Hannah

    SvarSlet
  2. Min datter er nu 10 uger og sokkerne er grundigt for store. Jeg forestiller mig, at de passer omkring et halvt år. De er dog i mellemtiden smadder gode at bruge som vanter, de sidder meget bedre end diverse bsbyluffer, vi har fra forskellige butikker og smarte mærker! Skulle de laves udenlukkende som luffer, ville jeg droppe hælen, men som de er nu er de multifunktionelle - vanter fra 0-6 mdr, derefter sokker.

    SvarSlet