mandag den 14. september 2015

Retstrikket cardigan

Jeg har strikket en lille, retstrikket cardigan. Det er en brand-enkel trøje! Samtidig giver retstrikket en rigtig bamset, tyk struktur. Men man skal selvfølgelig kunne lide rillerne, de må opfattes som en del af looket.
Trøjen er lavet med let balloneffekt. Det ser sødt ud, synes jeg, og giver plads til eventuelle tykke børnemaver :-) Desuden er trøjen ekstra lang i kroppen, så den får lidt kjole- eller frakke-agtigt tilsnit, som A-formen passer rigtigt godt til.

Ærmerne har jeg imod sædvane strikket frem og tilbage af ren og skær dovenskab. Normalt strikker jeg så meget som muligt på rundpind eller strømpepinde for at slippe for syninger, der kan være både klumpede at se og mærke på. Men det er simpelthen den aller letteste måde at få riller på ærmerne, som matcher kroppens, samtidig med at jeg slipper for vr-pinde.


På grund af retstrik-rillerne er trøjen dekoreret meget enkelt, men jeg kunne alligevel ikke nære mig for lidt ekstra farver, så jeg satte liiiiige lidt rødt ind i bærestykket og piftede trøjen op med en rød æble-knap, som binder bunden og toppen af trøjen sammen med den røde farve. (Jeg er selv meget tilfreds med den detalje!)



Trøjen er strikker i Supersoft. Det kan ikke maskinvaskes men skal vaskes forsigtigt i hånden. Det er en seriøs ulempe! Faktisk kom en af mine venner af vanvare for nylig til at vaske en Supersoft-trøje (som jeg har strikket!) i maskinen på uldprogram med uldvaskemiddel - den overlevede! Så det kan åbenbart lade sig gøre. Men det er lidt et sats, hvis man gør det, for garnet er meget sart overfor centrifugering og varmepåvirkning.
Men jeg kom til at købe meget store mængder Supersoft (faktisk et helt kilo!) på et tidspunkt, hvor jeg egentlig bare skulle bruge 200 g til en trøje. Og lige for tiden er jeg jo ved at arbejde mig igennem mit store lager af garn, uanset som det kan maskinvaskes eller ej...
Til gengæld for det med håndvask er Supersoft et billigt og lækkert garn i flotte farver. Når man får nøglet i hånden, tænker man dog først, at det må være falsk markedsføring - det er SLET ikke blødt! Men det bliver det, når man har vasket det. Bare ærgerligt, at man ikke kan nyde det bløde, lækre garn, imens man sidder med håndarbejdet, men først kan få fornøjelsen bagefter, når alt spindeolien er vasket ud.

Opskrift 

Størrelse: 9-12 mdr.
Garn: Supersoft, lagt dobbelt
Garnforbrug: ca. 120 g lilla og en rest rød.
Materialer: Pind 3½ og 4, rundpinde 40 eller 60 cm og strømpepinde eller jumperpinde i tykkelse 4 til ærmer + 7 knapper
Strikkefasthed: Jeg har lidt problemer med at tælle min strikkefasthed i riller (modsat glatstrik), men jeg får det til at 5 x 5 cm svarer til 11 m x 16 pinde.
Info: Hele trøjen strikkes frem og tilbage også ærmerne!

Krop

  • Slå 138 m op. Strik på pind 3½, der strikkes frem og tilbage i ret bortset fra 8. og 9. sidste maske som strikkes vr på hver anden pind (gøre første gang på 2. pind), således at der bliver en række med 2 m i glatstrik, som markerer overgangen kantmasker på trøjens venstre side. De pinde, hvor man strikker 2 vr-m tælles som vr-pinde.
  • På 4. pind laves knaphul: Strik hele pinden indtil du kommer til kantmaskerne, strik de 2 vr m, strik derefter 6 m ret, løft så 5. m over den 6. og lad den falde. Strik en maske mere (7. efter vr-masker) og løft den 6. m over den 7. m og lad falde. Strik rækken færdig, og vend. Når du kommer til hullet efter de 2 lukkede masker, slås 2 nye op. Sådan strikkes alle knaphuller. Fra nu af strikkes der knaphuller hver gang, der er 6 rene, ubrudte vr-riller siden sidste knaphul - dvs. den vr-pind, som forrige eller nye knaphul sidder på, tælles ikke med! Du skal selv holde øje og lave knaphuller løbende.
  • Når du har strikket 6 pinde skiftes til pind 4.
  • Strik 4 pinde, på 5. pind tages 6 m ud jævnt fordelt - undgå altid at tage ind og ud i kantmaskerne! (144 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ud jævnt fordelt (150 m)
  • Strik 9 pinde (husk knaphul!), på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (144 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (138 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (132 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (126 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (120 m)
  • Strik 5 pinde, på næste pind tages 6 m ind jævnt fordelt (114 m)
  • Trøjen skal være mindst 16 cm lang. Min blev 19 cm lang, hvorved den får det lidt kjolede udtryk, som passer så godt til ballonformen. Hvis kroppen ikke allerede er så lang, som du ønsker den, så strik videre uden indtagning. På næste r-pind lukkes af til ærmegab: Strik 28 cm, luk 4 m af, strik 50 m, luk 4 m, strik 28.
Ærmer
  • Start på direkte på pind 4. Slå 34 m op.
  • Strik 7 pinde, på næste pind tages 2 m ud ved drejet at strikke løkken imellem 2. og 3. m på pinden og 3. sidste og 2. sidste m på pinden. (36 m)
  • Strik 7 pinde, på næste pind tages 2 m ud på samme måde som ovenfor (38 m)
  • Strik 9 pinde, på næste pind tages 2 m ud (40 m)
  • Strik 9 pinde, på næste pind tages 2 m ud (42)
  • Fortsæt lige op indtil ærmet måler 17 cm. Luk i alt 5 m af under ærmet, 3 i starten af pinden og 2 i slutningen af pinden. Læg ærmet fra dig og strik et magen til.
Bærestykke
  • Sæt ærmerne på pinden sammen med kroppen - sørg for at sætte ærmerne rigtigt i forhold til de masker, der blev lukket af til ærmegab (masker i alt = 180). For at sikre sig, at der ikke kommer rod i forhold til r og vr-riller, når man sætter ærmerne og kroppen sammen, så sørg for at snores, som er klippet af, sidder i samme retning på alle dele - altså hvis du breder bærestykket ud på bordet foran dig, så er snoren til venstre (i slutningen af pinden, kan man sige). Sørg for at snoren også sidder til venstre på begge ærmer, når de sættes på pinden.
    • Husk at fortsætte med at lave knaphuller!
  • Strik 5 pinde over alle maskerne, på 6. pind tages 16 m ind jævnt fordelt - undgå altid at tage ind i kantmaskerne! Herefter tages der 16 m ind på hver 4. pind, indtil du har i alt 68 m. 
    • Samtidig lavede jeg nogle røde striber ved at skifte farve lige efter en r-pind, strik vr-pinden tilbage og skift på tilbage til lilla. Pindende 5-6, 11-12, 17-18, 21-22 og 25-26 er røde på min trøje. Man kan lave sine striber, som man vil!
  • Når indtagningen er slut, strikkes 5 pinde lige op, med mindre det forrige knaphul er meget tæt på, laves et sidste knaphul i første vr-pind af disse afsluttende 5 pinde, selvom der ikke er 6 riller fra sidste knaphul.
  • Luk af.
Montering og færdiggørelse
  • Sy ærmerne til på undersiden og sy hullerne under armene sammen ærme imod krop.
  • Sæt knapper i
  • Vask trøjen forsigtigt i hånden, læg den pænt til at tørre så den tørrer i facon - sørg især for at nulre ærmerne godt i form, så syningen ikke er grim og klumpet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar