mandag den 12. oktober 2015

Børneforklæde

Jeg har syet et forklæde til min venindes datter. Hun fyldte 2 år og hun kan godt lide at hjælpe til i køkkenet. Jeg kan selv huske, at da jeg var lille og på besøg hos min farmor, så havde hun et lille børneforklæde, som jeg fik på, når jeg hjalp til i køkkenet. Og det føltes så sjovt og hyggeligt og særligt, især fordi hun jo også tog forklæde på. Og når man er lille, er det fedt at være lidt ligsom de voksne. Sådan havde jeg det i hvert fald.
Så egentlig ville jeg have syet forklædet her i gult lærred, fordi hendes mors forklæde er lavet i gult lærred. Men jeg har lavet en aftale med mig selv om, at jeg i 2 måneder ikke må købe garn eller stof, så derfor måtte jeg lave forklædet ud af noget af det stof, jeg har liggende i stride mængder allerede. Kompromisset blev lærred med små, gule blomster.

Forklædet er lavet ret simpelt. Jeg overvejede at kaste mig ud i noget med en justerbar halsstrop. Jeg havde kortvarrigt overvejet noget med et spændt, som man trak stoffet igennem, men hældte mest til en løsning med en knap og en række knaphuller. I sidste ende gjorde jeg dog ingen af delene. Jeg kunne simpelthen lide det helt, helt enkle design. Så jeg satser på, at størrelsen passer og så må jeg sy et nyt forklæde om et par år, når det er blevet for lille. Og så kan dette forklæde gå i arv til nogle andre, hvis ikke det er så indsmurt i rødbedesaft og sovsekulør, at det alligevel er lige til at smide ud.
Forklædet er pyntet med en hæklet mariehøne af egen avl.

Jeg fandt nogle mål på, hvor stort et forklæde til en 2-årig sådan cirka skulle være. Mål som jeg alligevel endte med at justere efter min egen fornemmelse - jeg er ikke særlig autoritetstro! Så tegnede jeg forklædet i virkelig størrelse helt firkantet og uskønt, og brugte derefter grydelåg af forskellige størrelser at tegne efter for at få den runde form. Jeg er nemlig ganske elendig til at frihåndstegne cirkler (halvcirkler og kvartcirkler inkluderet), så det er en teknik, jeg altid bruger, når jeg skal lave noget rundt eller afrundet.

Hals-stroppen er 19 cm lang. Bindesnoren er 31 cm lang i hver side, men jeg ville have lavet den nogle cm længere, hvis jeg ikke var løbet tør for skråbånd :-) Lommen er lavet efter humør og gefühl, det er jo generelt min stil!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar