torsdag den 7. januar 2016

Nye valkede vanter

Da jeg havde strikket min trøje færdig (den, som havde fået lov at ligge i 5 år, før jeg tog mig sammen!!!), opdagede jeg, at jeg havde en masse Eskimo-garn tilovers. Og så faldt det mig ind, at det måske var godt at filte i. Og ganske rigtigt, det stod på banderolen!



Tricket er, at hver gang man filter i et nyt garn, skal man lave en ny omregning (eller finde en opskrift, der passer til dét garn. Men det er jo ikke min stil!), fordi forskellige garner filter forskelligt og ikke skrumper lige meget, så jeg kunne ikke bare genbruge størrelsen fra sidste års valkede vanter.
Så jeg lavede en lille strikke/filteprøve, hvor jeg strikkede en lille prøveklud i 10 x 10 cm (11 m x 14 r) og vaskede den i vaskemaskinen ved 40 grader, sammen med hvad jeg nu ellers havde, der trængte til at blive vasket. Da den kom ud, målte den 7,8 x 7 cm. Og så var det jo bare at regne baglæns... 
Jeg målte på en gammel vante, og gangede så op og gik i gang med at strikke en mega-kæmpe-vante ud fra de mål og maske/række-antal, jeg havde regnet mig frem til.
Undervejs blev jeg seriøst i tvivl om min matematiske evne - vanten så helt absurd stor ud!






Men jeg havde jo ikke andet at gå efter, så jeg fortsatte ufortrødent - tøvede kun ganske kort, da jeg skulle i gang med vante nummer to, men følte ikke, der var nogen vej tilbage. Skulle de gå hen at blive alt for store/sære, kunne jeg altid vaske dem en ekstra gang eller simpelthen forære dem til nogen, med meget store eller sære hænder :-)
Egentlig skulle jeg have brugt min formiddag på at vaske op og gøre lidt pænt i lejligheden, inden jeg fik besøg, men endte med at strikke på livet løs, fordi jeg var så utålmodig efter at proppe vanterne i maskinen!

Ud af maskinen en time senere kom et par vanter, som er dejligt tykke og varme og passer perfekt bortset fra absolut gigantiske tommelfingre (jeg var vist så ivrig, da jeg skulle til at strikke tommel, at jeg glemte at tænke mig om - i bagklogskab er det ret klart, hvad der er gået galt i mit regnestykke!) I opskriften nedenfor har jeg lavet 2 versioner af tommelfingerne, så man selv kan vælge, om man vil lave en fed kæmpe-finger (som ser nuttet ud men vanskeliggør enhver form for finmotorik) eller hellere vil have en lidt mere velproportioneret version... Den velproportionerende tommelfinger er afprøvet på et nyt sæt vanter, jeg har strikket, og ER faktisk velproportioneret, men jeg glemte at tage billeder, inden jeg gav vanterne væk.



Opskrift

Størrelse: Jeg har en helt almindelig hånd af en voksen pige/kvinde at være, hverken mini eller kæmpe.
Garn: Eskimo fra Drops
Garnforbrug: 160 g garn
Pinde: Strømpepinde 9
Andet: En stor sikkerhedsnål
Vask: 40 grader sammen med andet vasketøj - ikke proppe maskinen. Vanterne kan godt variere lidt i størrelse alt efter hvad og hvor meget man vasker dem med og hvor hårdt maskinen centrifugerer osv.

  • Slå 30 m op og strik rundt på strømpepinde: 1 p r, 1 p vr, 2 p r, 1 p vr, 2 p r. Jeg har strikket mine vanter i striber af 7 rækker, som starter nu. Der strikkes r fra nu af.
  • Strik til vanterne måler ca. 13,5 cm. For mig passede det med et farveskift imellem 2 striber.
  • Tommelhul til fed, original version:
    • Venstre vante: Strik indtil der mangler 8 m på denne runde - disse 8 m sættes over på en sikkerhedsnål, vend derefter og strik tilbage til omgangens udgangspunkt med vr-masker (glatstrik), vend herefter igen og strik atter r, indtil du kommer til de m, der er sat på sikkerhedsnål. Slå i stedet 8 nye m op og strik videre med r, rundt og rundt. 
    • Højre vante: Klip snoren, sæt omgangens først 8 m på en sikkerhedsnål, strik derefter videre fra efter de 8 m og indtil du kommer tilbage til omgangens udgangspunkt, vend og strik tilbage med vr-masker (glatstrik), til du igen kommer til sikkerhedsnålen, vend og strik atter tilbage med r m, næste gange nu kommer til sikkerhedsnålen ved omgangens start. Slå 8 nye m op og strik videre med r, rundt og rundt.
  • Tommelhul til mere normalproportioneret tommelfinger:
    • Venstre vante: Strik indtil der mangler 5 m på denne runde - disse 5 m sættes over på en sikkerhedsnål, vend derefter og strik tilbage til omgangens udgangspunkt med vr-masker (glatstrik), vend herefter igen og strik atter r, indtil du kommer til de m, der er sat på sikkerhedsnål. Slå i stedet 5 nye m op og strik videre med r, rundt og rundt. 
    • Højre vante: Klip snoren, sæt omgangens først 5 m på en sikkerhedsnål, strik derefter videre fra efter de 5 m og indtil du kommer tilbage til omgangens udgangspunkt, vend og strik tilbage med vr-masker (glatstrik), til du igen kommer til sikkerhedsnålen, vend og strik atter tilbage med r m, næste gange nu kommer til sikkerhedsnålen ved omgangens start. Slå 5 nye m op og strik videre med r, rundt og rundt.



  • Strik videre rundt indtil vanten måler 16-17 m fra tommelhullet.
  • Herefter tages ind. Først er det vigtigt, at maskerne er fordelt jævnt på dine 4 pinde: 7 m, 8, m, 7 m, 8 m. På første runde med indtagning, tages der kun ind på de 2 pinde, som har 8 m, så der nu er lige mange m på hver pind. Grundlæggende tages der ind således: (men husk på første omg. kun at tage ind på 2. og 4. pind!)
      • Pind 1: Strik 1 maske, flyt 2. maske løst over, strik 3. maske, løft 2. maske over 3. maske og slip den. Strik resten.
      • Pind 2: Strik 7 masker, flyt 8. maske over, strik 9. maske., løft 8. maske over 9. maske og slip den. Strik den sidste m.
      • Pind 3: Som pind 1.
      • Pind 4: Som pind 2.
    • Klip snoren og luk af, når der kun er 8 m tilbage i alt. Træk snoren igennem de 4 m og træk til. 
    • Herefter strikkes tommel:
      • Fed tommel: Sæt de 8 m over på en strikkepind, saml 8 m op fra de 8 nye masker, du slog op som erstatning og saml 1 m op på hver side af tomlen, således af du har i alt 18 m. Fordel dem jævnt på 3 strømpepinde og strik 10 p til tomlen måler ca. 9 cm. Tag herefter ind ved at strikke de sidste 2 m på hver pind sammen, indtil du har 6 m tilbahe i alt. Klip snoren og træk den igennem de 6 m og træk til.
      • Mere normalproportioneret tommel: Sæt de 5 m over på en strikkepind, saml 5 m op fra de 5 nye masker, du slog op som erstatning og saml 2 m op på hver side af tomlen, således af du har i alt 14 m. Fordel dem jævnt på 3 strømpepinde og strik 12-13 p til tomlen måler ca. 9 cm. Tag herefter ind ved at strikke de sidste 2 m på hver pind sammen, indtil du har 6 m tilbage i alt. Klip snoren og træk den igennem de 6 m og træk til.
    • Strik endnu en vante mere. Husk at der er forskel på højre- og venstrevanter, sørg for at lave en af hver. Skulle det gå galt, så du pludselig sidder med 2 ens vanter, så fortvivl ikke! Træk bare den en ene i form efter valkning i maskinen, det er synligt men kun ganske lidt - det ser man ikke, når musikken spiller!
    • Sy ender ind og vask vanterne i maskinen. Når de er våde og nyvaskede, så prøv dem på og træk dem lidt i form: Ret dem ud, hvis vasken har krøllet dem, læg dem så tomlen sidder rigtigt og hiv lidt i dem, hvis du vil have dem længere eller bredere eller noget. Så længe de er våde og nyvaskede, er de stadig lidt medgørlige. Lad dem tørre liggende fladt evt. på en radiator.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar