tirsdag den 3. maj 2016

Strikket kjole med bølger, str. 1 år



Jeg havde lyst til at strikke endnu en kjole. Bl.a. fordi jeg ikke er tilfreds med bærestykket i de kjoler, jeg tidligere har strikket (jeg tror, jeg har taget for hurtigt ud!) og fordi jeg havde lyst til at lave noget med bølgemønster. Først tænke jeg, at hele kjolen skulle have bølger, men så ombestemte jeg mig. Jeg synes, det er noget fint i det enkle bærestykke.
Skulle jeg lave kjolen om, ville jeg nok lave være vidde i skørtet og jeg har derfor tilføjet mulighed for ekstra masker i skørtet i min opskriften.
Kjolen har en knap på ryggen, som både pynter og gør den let at få over store børnehoveder.
Kjolen er strikket str. 12-18 mdr. Jeg synes, kjoler fungerer bedst til børn, der har lært at stå og gå - der er ikke noget så irriterende som at få knæene ind i skørtet, når man kravler!



Opskrift

Garn: CaMaRose Yaku
Garnforbrug: hindbærfarvet ca. 40 g, råhvid ca. 20 g, lilla ca. 40 g
Pinde: 40 cm rundpind 3
Andet: En knap
Størrelse: 1-2 år

Kjolen strikkes oppefra

  • Slå 101 m op løst op med hindbærfarvet. Der strikkes frem og tilbage til at starte med
  • Først strikkes der kant, som strikkes i retriller og med knaphul:
    • På 2. pind strikkes til der er 4 m tilbage: strik 2 m, luk 2 m af ved først at løfte den 1. af m over den 2. og lad den falde, strik 1 m og lad igen den forrige m løfte over og falde, strik den sidste m.
    • På næste p slåes 2 nye m op ved at slå garnet 2 gange om pinden
    • På 5. pind lukkes af for de første 5 m ved at strikke og løst løst over. (96 m), strik pinden ud
    • Vend igen, og strik tilbage stadig i r: Dette er r-siden og fra nu af strikkes der glat!
  • På næste r-pind starter udtagningerne: tag 16 m ud jævnt fordelt, udtagningerne foregår ved at strikke løkken imellem 2 m i dr r.
  • Tag således 16 m ud hver 4. pind i alt 3 gange (144 m), strik derefter til næste r-pind uden udtagning. Når denne pind er færdig, skal der IKKE vendes, i stedet strikkes nu rundt over m. Sæt evt strikkemarkør for at signalere start/slut op omgang - skiftet til ny omgang sidder på arbejdets rygstykke.
  • Strik 1 runde og fortsæt på næste omgang udtagningerne. Der tages altså fortsat 16 m ud hver 4. omgang, indtil du har 272 m.
  • Efter sidste omgang med udtagning gøres klar til at lukke af for ærmemaskerne:
    • følgende: Strik 33 m r, 70 m vr (ærmemaskerne), 66 m r, 70 m vr (det andet ærme), 33 m r. Næste runde strikkes r.
    • Gentag de to runder 3 gange, idet der ved den sidste r-runde lukkes stramt af for de 70 m til begge ærmer OG der tages 1 m ud på bagsiden af strikketøjet. 
  • (OBS! Ønskes et bredere skørt, skal der IKKE tages 1 m ud på ryggen, men der skal til gengæld slås 19 m op under hver arm i stedet for 10. Ønskes der yderligere vidde kan man på første pind i lilla også tage 17 m ud jævnt fordelt på omgangen)
  • Klip tråden og skift til lilla.Strik en runde idet der slås 10 m op under hver arm (153 m - det er vigtigt at maskeantallet går op med 17!)
  • Strik nu 3 omgang r, dog skal de 10 m under hvert ærme strikkes vr på 1. og 3. af de 3 omgange. Herefter strikkes 1. mønsterpind (M1) som på diagrammet (Det er VIGTIGT at mønsterpinden går op med antallet af masker på omgangen!)
  • Efter mønsterpinden strikkes 1 p r.
  • Strik herefter mønstersæt således: *3 p r, 1 p M, 1 p r* gentag fra * til *. Der laves altid 2 lilla sæt efterfulgt af 1 råhvidt. Du skal altså lave 1 lilla sæt mere og derefter skifte til hvid.
  • Der tages let ud i starten af skørtet, derfor er der forskellige mønsterpinde. Strik i alt 1 x M1, 1 x M2, 1 x M3, 10 M4 (se diasgram nedenfor). Forsæt sådan med mønstersæt til du har i alt 13 sæt. 
  • Strik (med lilla) 3 p r, 1 p vr, 1 p M4, 1 p vr (MEN det denne gang skal de nye m lavet ved at slå garnet om pinden strikkes dr!), 1 p r, 1 p vr, luk af i vr.
  • Sy ender ind og sy knap i.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar