fredag den 2. september 2016

Elefanthue #1 (Proces)

Jeg elsker jordbærhuer! Og nu er min datter vokset ud af sin første jordbærhue!
Hun skal starte i institution til efteråret, og der er det forbudt med snor eller bindebånd i hatte og huer, så denne gang skal det være en elefanthue, tænkte jeg.
Men sådan en har jeg aldrig strikket før! Så jeg prøvede at samle inspiration fra forskellige strikkebøger og blogs, men ingen af dem, jeg fandt, duede. Jeg havde brug for en type elefanthue, hvor der tages rundt ind på toppen af hovedet ligesom på en almindelig hue, for at jeg kan lave jordbærtoppen.
Så jeg har selv måttet tænke mig til en måde at strikke sådan en hue...
Fordi jeg ikke rigtigt havde noget at læne mig op af, blev det et af de mest omfattende
projekter, jeg har kastet mig ud i: Jeg lavede to forskellige modeller, hvor jeg prøvede mig frem mere eller mindre i blinde.







Den første blev lidt underlig i indtagningen, som det kan ses på billedet, men det var okay - det var jo netop bare en prøvemodel. Da jeg havde lavet den, skrev jeg en række konkrete forslag ned til mig selv, som skulle gøre den næste bedre. Næste model er jeg faktisk rigtigt glad for, så på baggrund af den vil jeg strikke selve jordbærelefanthuen!


Prøvehuerne her er strikket i Superwash Vital på pind 3½. På venstre side af den grønne hue har jeg med maskesting syet et lille hjerte. Opskriften kommer i næste indlæg, når jeg har fået strikket den endelige jordbærhue. Den bliver lavet efter samme opskrift som den grønne hue.

2 kommentarer:

  1. Den grønne har en super fin form. Glæder mig til at se den færdige jordbærudgave! Og finere model skal man da lede længe efter :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din ros! Jeg bliver helt glad :-)
      Synes faktisk også selv, den er blevet ret vellykket!

      Slet