torsdag den 25. august 2016

Hurtige bukser til dukke

Jeg købte en dukke på genbrug. Godt køb, hvis jeg selv skal sige det. Men den har ikke noget tøj på! Lige nu er min datter så lille, at hun er ligeglad. Hun vil bare gerne proppe alting i munden. Men jeg synes, det er noget rod, og når hun bliver større, vil hun også synes det.
Held i uheld blev en af min datters flotte hjemmestrikkede trøjer vasket forkert, så den er nu blevet til dukkesweater. Men på en måde bliver det endnu mere bizart, når dukken sidder i flot, filtet uldsweater og bar, hvid bomuldsnumse. Det har generet mig i flere uger. Så nu skulle det ordnes!
Men jeg havde ikke ret lang tid, så det blev en hurtig, improviseret løsning...



Jeg lavede selv mønsteret. En dukke har ikke så strenge krav til pasform og bekvemmelighed og har en ret underligt formet numse :-) Jeg lagde dukken på et stykke papir og tegnede rundt om det ene ben, op langs dens hofte og omkring halvdelen af numsen - med rigelig afstand, så stoffet kan nå rundt om.



Så tegnede jeg det ordentligt op, lavede lidt ekstra plads i benene og lidt ekstra pasform ved numsen. Tegn hellere for stort end for småt, det er let at sy det lidt mindre, hvis der er brug for det, men man kan ikke sådan lige sy dem større, når man først har klippet stoffet.
Jeg tilføjede sømrum: 2 cm i livet og på benene, hvor der skal lægges op. 1 cm resten af vejen rundt. Ikke noget sømrum langs benets ydresømmen, fordi jeg valgte at lave dem med fold - derved bliver for og bag ens. Det forenkler modellen, så den bliver lettere at sy men til gengæld får bukserne mindre præcis pasform.
Her i bagklogskabens lys kan jeg se, at mine bukser skulle have været mere højtaljede (den store dukkenumse tager en del stof, det havde jeg ikke taget nok højde for), så jeg vil give 2-4 cm ekstra længde i livet en anden gang! Det kan jo godt være, dukken for brug for flere par bukser på et tidspunkt...



Så var det bare at klippe mit mønster ud, lægge det på noget stof og klippe stoffet. To stk. En højre og en venstre. Men man klipper bare to ens.
Jeg var inde at rode i min stofkasse, jeg ville gerne lave nogle (kedeligt) ensfarvede bukser, for ikke at tage fokus fra dukkens flotte sweater. Og dér i min stofkasse fandt jeg et afklippet bukseben fra et par af mine cowboybukser, der er gået i stykker. Hurra for at jeg gemmer alt muligt skrammel!
Det er forholdsvis tynd denim, ellers ville det have været for klumpet til så lille et projekt. Jeg lod buksebenets egen ydresøm være foldelinje og derved ydresøm på dukkebukserne.



Jeg tilføjede to små lommer med fint bånd bagpå bukserne som en lille detalje. Jeg zigzaggede dem bare på med smal, tæt zigzag. Det var for klumpet med fold og vrang og halløj på så små dele. Den slags detaljer skal sættes på, før bukserne sys sammen.



Først sys bukserne sammen fra skridtet og op til linningen i begge sider (ret imod ret).
Derefter sys de sammen i buksebenene (ret imod ret). Det givet det pæneste resultat, hvis man starter midt på: fra skridtet ned til anklen på første det ene ben, derefter det andet ben.
Prøv bukserne på dukken, hvis de er alt for store, kan man lige sy lidt ekstra ind eller på anden måde justere.
Jeg droppede at lægge bukserne op ved anklerne, det blev for småt. Jeg zigzaggede i stedet rundt langs kanten for at undgå, at de trævler.
Derefter lavede jeg en løbegang i livet og trak bukseelastik igennem.
Så skulle bukserne bare vendes og dukken klædes på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar