tirsdag den 18. oktober 2016

Alternativ version af Navias svampetrøje

Jeg var for nogle år siden var på Færøerne sammen med min kæreste, og der stiftede jeg bekendskab med Navias opskrifts-hæfter. De har nogle flotte, farverige modeller og jeg forelskede mig i svampetrøjen fra deres hæfte nr. 12! Men det er en model, der kræver en masse mønsterstrik, og jeg synes ikke, jeg er så god til at gøre det jævnt og glat, så jeg bad min mor om hjælp. Og så købte jeg forresten noget andet garn. Jeg synes, at Navia-garnet er ret stift og desuden kan det ikke vaskes i maskinen. Det er altså upraktisk!



Min mor strikkede en flot, flot krop og gik kækt i gang med ærmerne, men så begyndte det at drille hende. Det gik ikke op med mønsteret, det var noget rod i udtagningen og opskriften er mærkelig i forhold til påsætning af ærmerne. Så efter lang tids kamp og mange forsøg opgav hun. Så jeg fik projektet tilbage.
Så gik jeg i gang. men jeg forstår heller ikke opskriftens forklaring af ærmepåsætningen. Jeg aner simpelthen ikke, hvad meningen er. Det ville være synd at spilde alt det flotte, min mor havde strikket, så jeg ville have den færdig! Jeg droppede opskriften og gjorde det, jeg er bedst til: At improvisere ud fra nogle enkle grundmetoder.
Med udgangspunkt i svampediagrammet fra Navia-opskriften og et diagram fra drops design med mål på den rigtige størrelse har jeg i stedet strikket svampetrøjen i raglan. Det skaber en smule kaos i mønsteret på bærestykket, men ellers er det lykkedes meget godt. Det blev til en trøje og den er da egentlig også meget sød, selvom den ikke er som på billedet i hæftet...



Jeg kan ikke give opskriften denne gang, for det blev lidt noget kaos og improvisation! Men hvis du også er vild med den, så kan du jo prøve at se, om du kan finde hoved og hale i opskriften fra hæftet: Navia hæfte nr. 12, model nr. 17 "Jónhild"

2 kommentarer:

  1. Øj hvor er den bare fin. Vildt at du gik i gang med den OG kom i mål!

    SvarSlet
  2. Den er edder fin med de dejlige svampe! Sejt at du fandt en god løsning.

    SvarSlet