lørdag den 7. januar 2017

Baby-top 10

Jeg har efterhånden lavet en del tøjer, huer, vanter og alt muligt til børn, men selvom jeg laver størrelserne på baggrund af aldersbestemte diagrammer og mål, er det alligevel ikke altid til helt at vide, hvordan tingene fungerer i brug.
Det tøj, jeg har lavet til venners børn, kan det være svært for mig at følge, men nu er min egen datter lige blevet et år og har efterhånden brugt flere af de ting, jeg har strikket til hende, og her kommer min egen top 10 (i tilfældig rækkefølge) over mine bedste opskrifter i str. 0-12 mdr.

Jeg forestiller mig, at jeg vil lave en tilsvarende "1 års-top 10" næste år, når vi har fået brugt noget af det i de større størrelser.

1. 

Ronjas røde og grønne raglan-trøje med farveskift i Engleuld fra Tusindfryd var egentlig strikket til str. 3 mdr. Den kunne godt bruges, da hun var 3 måneder, hvis man lige smøgede ærmerne op og accepterede, at den faktisk var for stor. Den begyndte at passe rimeligt, da hun brugte str. 62, men svarer nok bedst til størrelserne 68-74. Desværre kom vi til at give den en tur i vaskemaskinen ved 40 grader, så nu svarer trøjen bedst til dukkestørrelse. Det var ellers en lækker trøje, blød uden at være slasket! Og den er helt sikkert en af mine favoritter (eller ville være den, hvis den ikke var blevet vasket til


2.

Efterårstrøjen også i Engleuld fra Tusindfryd svarer til str. (68)-74-80. Den er meget blød og tæt i strikket uden at være stiv. Den sidder godt på Ronja og er smadder flot (hvis jeg selv skal sige det). Desværre er den begyndt at fnulre, så garnet er vist ikke så slidstærkt ! (det ville nok også gælde for den rød-grønne nævnt ovenfor, men dukken slider ikke helt så meget på tøjet som Ronja gør)



3.

Elefanthuerne i str. 6-12 mdr. - både jordbærhuen og den grønne og lilla er fine og fungerer rigtigt godt i brug.
De er lavet i forskelligt garn. Jordbærhuen i Cool Wool Alpaca fra Lana Grossa er super blød, men skal håndvaskes, imens den grøn/lilla hue i Superwash Vital er mere stiv men til gengæld kan den vaskes i vaskemaskinen!



4. 

Jordbærhuen med djævlehueform i Grønhøj Kamgarn er også en af mine favoritter. Den er str. 3-6 mdr.. Ud over at jeg ELSKER jordbærhuer, så sidder den godt og er blød og ulden - og kan maskinvaskes!

5.

De tynde, strikkede vanter i Arwetta-strømpegarn er super gode. Mere er der ikke at sige om den sag. Det er svært at sige en størrelse. Ronja er et år, og de er lidt store til hende, men de fungerer fint alligevel og har gjort det i flere måneder.

6. 

Den retstrikkede trøje er rigtig god. De andre af mine favorittrøjer er tynde trøjer, som man kan have på indenfor på en kold dag eller under en tynd jakke, den retstrikkede derimod er tyk og varm og god som sovetrøje eller som en ekstra varm trøje under overtøjet om vinteren. Den svarer omtrent til str. 80-86. Det upraktiske er, at den skal håndvaskes (jeg vasker den faktisk på uldprogram, men det er et sats)

7.

Vi har været så heldige at arve en af mine egne, hjemmestrikkede trøjer fra en venindes datter. Det er en trøje med påsatte ærmer. Den er strikket i strømpegarn (Arwetta) og svarer til str. (74) 80-86. Den er tynd og let og kan vaskes i maskinen - jeg elsker Arwetta Strømpegarn!



8.

Det hæklede babytæppe er rigtig dejligt - det er varmt, blødt og tæt. Og det er stort nok til, at det kan foldes på midten og stadig passe eller det kan foldes helt ud og proppes rigtig godt ned omkring barnet. Det er lavet i Easy Care, som også kan vaskes i vaskemaskinen - for mig er det en vigtig detalje!

9.

Den lille cardigan i Drops Baby Merino, som egentlig var strikket til at passen et barn på 3 mdr, er smadder god - til et barn i str. 68-80! Garnet gør trøjen meget blød og elastisk. Og det kan også maskinvaskes!


10.

Kanin og fætter slaskeben er der desværre ingen opskrifter på - jeg har syet dem efter hovedet og fantasien og ikke lavet nogen form for mønster, som kan gengives her. Det er to øh slaskede bamser med bjælder, perler og sjove bånd, som er sjove at røre ved og smage på og dingle med for et lille barn. De har været et kæmpe hit at lege med og lette at have med i tasken og hive frem, når der var behov for lidt underholdning.




INFO om STRIKKEFASTHED! Hvis du kaster dig ud i at bruge mine opskrifter, er det vigtigt at din strikkefasthed er den samme som min, for at du får samme størrelse som mig! Der står strikkefasthed på de fleste af mine opskrifter.

Strikkefasthed vil sige, hvor mange masker og rækker, du skal strikke for at få 10 x 10 cm. Det afhænger af en kombination af pindtykkelse, garntykkelse og hvor fast eller løst, du strikker. Strikkefastheden gør en stor forskel på størrelsen: Strikker man for stramt, bliver et projekt alt for små, omvendt hvis man strikker for løst ifht. den angivne strikkefasthed.
Hvis du vil være sikker på at få den rigtige størrelse, skal du lave en strikkeprøve for at tjekke, at din strikkefastheden er den samme som min. Hvis den ikke er, kan du prøve igen med en lidt tykkere eller tyndere pind.
Jeg er som regel for doven til at lave strikkeprøver, men jeg ved efterhånden, at min strikkefasthed svarer nogenlunde til den, der er angivet på banderolerne. Men hvis man strikker stramt eller løst eller bruger en anden pind end det, der er anbefalet til garnet, kan det være svært at kende sin strikkefasthed uden at lave en prøve... Det samme gælder, hvis man bruger en anden type garn end den, der er angivet i en opskrift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar