fredag den 14. juli 2017

Boganmeldelse: To pinde og en snor

Jeg er vild med bøger: Jeg er fast læser af flere bogblogs og jeg arbejder på et bibliotek.
Jeg låner mest fantasy og ungdomsbøger - og så selvfølgelig håndarbejdsbøger! For selvom jeg sjældent strikker efter opskrift, så elsker jeg at kigge i strikke-, hækle- og sybøger for at samle inspiration og se hvad der rører sig.

Så jeg fik for nylig den idé at kontakte nogle af de forlag, som udgiver hobbybøger, for at høre om de var interesseret i at få mig til at anmelde nogen af deres håndarbejdsbøger. Og til min store glæde fik jeg positive svar tilbage!!!

Så nu sidder jeg her med mit første anmeldereksemplar i hænderne! Det er Louise Frederiksens "To pinde og en snor" udgivet af Politikens Forlag. Tak til forlaget for eksemplaret.



De senere år er der udkommet en række super lækre håndarbejdsbøger. Nogen gange er de så lækre, at jeg i hemmelighed går og ønsker mig dem, selvom jeg godt ved, at jeg aldrig får brugt nogen af opskrifterne. "To pinde og en snor" hører til i den kategori.

Den er simpelthen edder lækker!

Siderne er tykke, papiret er i god kvalitet. Billerne er flotte. Modellerne er fine. Bogen dufter sågar på den der særlige måde, som kun en helt ny bog i godt papir dufter. Opskrifterne er lette at forstå. De garner, der er brugt, er lækre uldgarner, som kan købes mange steder.


Bogen indeholder modeller til børn på 0-3 år. Det er opskrifter på bl.a. strikkede bukser, trøjer, kjoler, undertrøjer, huer, vanter og futter. Der er også en opskrift på et par fede seler!
Flere af opskrifterne har variationer, så samme grundopskrift bruges til både kjole og sweater eller bukser og short.

Der er forskel på opskrifternes sværhedsgrad: Nogle modeller er simple raglan-opskrifter i tykt garn, imens andre modeller har mange detaljer med strukturstrik og flere farve i gang på en gang. Det hele er dog grundigt forklaret med både tekst og diagrammer. Billederne er også tydeligt og mange af modellerne er vist på flere fotos, hvilket gør det lettere at følge opskrifterne, fordi man allerede har haft mulighed for at danne sig et overblik over arbejdet.
Bogen indeholder også et lille afsnit med gode råd og introduktioner til nogle teknikker, som bruges i bogen.

Jeg har kun gode ting at sige om den her strikkebog!

Hvis jeg havde masser af tid til at strikke, ville jeg strikke Klokkekjolen og Gumsedragten. Jeg synes, de er skønne!!! Men min strikketid er sørgeligt begrænset, så jeg prioriterer at kaste mig ud i alle de projekter, jeg har frit svævende i mit hoved...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar