tirsdag den 13. februar 2018

Hannah: Barnesweater til at vokse i

Sweateren til Ronja er lavet til at vokse i og det er helt med vilje, at den er ret stor.

Den er ribstrikket og da ribstrik trækker sig en del sammen, kan det jo derfor også give sig en del i bredden. Derfor har jeg lavet den rigeligt lang og med ret lange ærmer, som så kan få et opslag indtil videre.

Sweateren er str. 2-4 år. Find opskriften på en tilsvarende sweater i str 1-1,5 år her.

Opskrift 

Dette er en omtrentlig opskrift.

Garn: Mayflower Alpakke, 4 nøgler gult. Men jeg har kun brugt 10 gram af det 4. nøgle.
Garnet er til p. 3- 3,5. Det har en løbelængde på 200 meter/50 gram.
Det kan vaskes i maskine på 30 grader, det tænker jeg er ret praktisk til en barnesweater.
Garnet er umiddelbart ikke særlig blødt, det var trøjen heller ikke, mens jeg strikkede den, men efter første vask, blev den blødere og mere lækker.

Str.: Sweateren er str. 2-4 år.

Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 20 m x 29 p i glatstrik

Sweateren er raglan-strikket.

Mønster: Rib 4 r og 3 vr, hvor retsiden er den med de bredere retstriber.

Krop
  • Slå 140 masker op på p. 3,5 og strik næsten 30 cm ribmønster.
  • Herefter lukkes der 8 masker under hvert ærme og kroppen hviler.
Ærmer:
Ærmerne er strikket på 2 pinde, men hvis man bedre kan lide det, kan de sagtens strikkes på strømpepinde.
  • Slå 43 masker op på p. 3.5 og start straks på mønsteret. Det strikkes fortsat 4 r, 3 vr, men strikkes der frem og tilbage på 2 pinde, strikkes første pind (vrangsiden) sådan: 2 r (kantmasker), *4 vr, 3 r* gent fra * til * fortsæt i mønsteret til der er 2 masker tilbage, disse strikkes r (kantmasker).
  • Der strikkes 12 pinde, så laves den første udtagning. Der tages 1 maske ud i begge sider af ærmet = 45 masker. De udtagne masker strikkes med i mønsteret efterhånden.
  • Herefter tages der ud på hver 6. p. Dette gøres 3 gange= 51 masker.
  • Dernæst tages der ud på hver 8. pind. Dette gøres 5 gange= 61 masker.
  • Der strikkes 2 pinde efter sidste udtagning. Ærmet er nu ca. 28 cm. På 3. pind lukkes der af for 4 masker i begyndelsen og slutningen af pinden.
  • Ærmet hviler, mens man strikker et ærme mere magen til.
Bærestykke/overdel:
Nu kommer raglan-delen.
  • Ærmer og krop samles på en rundpind.
  • Ærmerne strikkes ind i kroppen på de to steder, hvor der er lukket 8 masker.
  • Der sættes en markør i hver samling. Det er nemlig ved siden af markørerne, at man skal lave raglan-indtagningerne.
  • På de første omgange efter at arbejdet var samlet, lavede jeg nogle indtagninger for at få rib-mønsteret til at passe.
  • Dernæst begyndte jeg de egentlige raglan-indtagninger: På hver anden pind strikkes to masker sammen på hver side af markørerne (som sidder i samlingerne mellem ærmer og krop 4 steder). Det betyder, at der på hver anden omgang tages 8 masker ind. Jeg valgte desuden at lade to masker stå som retmasker på hver side af markørerne og altså først lave indtagningerne med maske nr 3 og 4. før og efter markørerne.
  • Jeg lavede raglan-indtagninger indtil ærmegabene var 8-9 cm store, når arbejdet lå fladt ned og målt fra raglansamlingen og lige op.
  • Herefter stoppede jeg med raglan.indtagninger, men tager ind på en anden måde: Først tog jeg 2-3 omgange, hvor jeg tog ind på hver omgang.
  • Dernæst tog jeg en maske ind i hver anden af retstriberne hele vejen rundt. Retstriberne er jo med 4 masker, så jeg tog dem altså ind til 3.
  • Jeg strikkede en omgang uden indtagning og så tog jeg igen ind i hver anden retstribe, så alle retstriberne herefter var på 3 masker.
  • Ved skulder-samlingerne havde jeg desuden nogle dobbelt retstriber, dem tog jeg ind til de også kun var på 3 masker hver.
  • Jeg endte med ca. 96 masker på omgangen. Ærmegabet var her ca. 12 cm, når arbejdet lå faldt ned og målt fra raglan-samlingen under ærmet og lige op til skulderen.
  • Så strikkede jeg ca 3 cm. lige op i rib (som en slags halskant).
  • Endelig lukkede jeg løst af.
Montering:
Tilbage var så at sy ærmerne sammen og at sy det hul på 8 masker som er under hver arm og som er starten på raglan-samlingen.
Endelig sys alle ender ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar