torsdag den 19. juli 2018

Strikket uldbody - smal model

Jeg har strikket nogle små bodyer som barselsgaver til veninder - og helt ærligt er jeg meget misundelig på dem, fordi jeg synes, de er så fine! Men nu har jeg endelig tid og grund til at strikke en til mig selv.

Den første strikkede jeg ud fra en opskrift i "Kærlighed på pinde", den anden var min egen forenklede version af den opskrift. Men jeg hører fra mine veninder, at bodyerne er store i størrelsen og ret brede i modellen, så nu jeg har justeret den yderligere...


Opskrift

Størrelse: 3-6 mdr
Garn: Sandnes tynn merinoull
Garnforbrug: 2 nøgler grundfarve og en lille rest til striber. 
Pinde: 2½ og 3 strømpepinde og 40 cm rundpind OG hæklenål 2½ eller 3.
Knapper: 4. 1 til ryggen og 3 til mellem benene
Strikkefasthed: 24 m x 35 rækker = 10 x 10 cm

Bodyen strikkes oppe fra og ned.

Til at starte med strikkes der frem og tilbage for at lave en knapåbning til at få hovedet igennem.


  • Slå 81 m løst op på rundpind 2½
  • Strik 7 pinde rib - første pind strikkes 1 vr, 1 r og sluttes med 1 r. Næste strikkes modsat. Osv.
  • Skift til rundpund 3 og glatstrik. Start med en r-pind. SAMTIDIG tages der 10 m ud jævnt fordelt. Der tages ud på denne mådepå hver 2. pind indtil du har 171 m. Vend og strik tilbage i vr. Jeg har lavet to striber af 2 pinde på dette stykke. 
  • Når du har 171 m, strikkes første og sidste maske sammen og derved samles arbejdet og der strikkes nu rundt. Strik en omg og derefter endnu en udtagning (180 m)
  • Strik 10 omg lige op
  • Nu gøres der klar til ærmegab ved at strikke rib over de masker, der skal lukkes, og glat over resten: 27 m r, 41 m rib (1 vr, 1 r - slut med 1 vr), 54 m r, 41 m rib, 27 m r. Strik i alt 5 omg sådan.
  • På næste pind strikkes r over r-m, imens rib-stykkerne lukkes - hverken for løst eller stramt. Slå på den efterfølgende omg 6 m op under hver arm, sæt maskemarkør ind i midten på begge sider. (114 m).
  • 4 cm efter ærmegab tages der 4 m ud ved at strikke løkken imellem 1. og 2. maske i dr-r omkring de 2 M i hver side. (118 m) Gentag efter yderligere 5 cm. (122 m) 
  • Strik til kroppen er 17 cm målt fra ærmegabene. Nu deles arbejdet i for og bag.
Bagstykke (71 m)
Der strikkes glat frem og tilbage over m, imens forstykkets masker hviler. 
  • Luk 3 m af i begyndelsen af de næste 14 pinde (22 m)
  • Strik 3-4 cm lige op
  • Skift til pind 2½. Strik 1 cm rib (1 r, 1 vr), lav herefter knaphul ved at lukke den midterste maske og på næste pind erstatte den lukkede maske ved at slå garn om pinden. Strik videre i rib til ribben måler 2½ cm i alt.
  • Luk af i rib.
Forstykke (71 m)
Der strikkes glat frem og tilbage over m.
  • Luk 3 m af i begyndelsen af de næste 14 pinde (22 m)
  • Strik 2 pinde lige op
  • Skift til pind 2½. Strik rib (1 r, 1 vr) til kanten måler 2½ cm i alt.
  • Luk af i rib.
Benkant
  • Strik ca 68 m op langs benåbningen på pind 2½
  • Strik 2½ cm rib (1 r, 1 vr) MEN strik et knaphul ud for knaphullet i bagstykket - vurderer hvornår det passer at lave det.
  • Luk af i rib.
  • Strik den anden side på samme måde.
Montering
  • Sy ender ind
  • Find din hæklenål frem og lav en trense i slidsens ene side ved at sætte garn fast med en km og en fm i øverste hjørne. Lav derefter 10-15 lm og saml dem til en løkke ved at lave endnu en km og en fm ved udgangspunktet. Sørg for at stramme enderne til og sy dem godt ind.
  • Sy knapper i

Ingen kommentarer:

Send en kommentar