lørdag den 8. december 2018

Nissehue, str. 2 år og op

Jeg kunne ikke dy mig for at strikke en ny nissehue til Ronja - dem jeg har strikke de tidligere år har været spidse, alfe-agtige nissehuer, så denne gang har jeg lavet en mere klassisk lang, blød version.



Jeg har ikke strikket i Filcolana Pernilla før, jeg valgte det bare i butikken ud fra farver og tykkelse. Men det er et ret lækkert garn! Blødt, let, elastisk og behagelig at arbejde i.

Opskrift

Størrelse: 2 år og op
Garn: Filcolana Pernilla, farvekode 804 og 317
Garnforbrug: 42 g - så hvis du vil have en ensfarvet hue, er ét garnnøgle nok.
Pinde: 3 og 3,5 strømpepinde + evt. 40-cm-rundpind
Strikkefasthed: 25-26 m på pind 3,5 = 10 cm
  • Slå 116 m løst op
  • Strik 3 cm rib (1 r, 1 vr) på pind 3
  • Skift til pind 3,5, glatstrik og striber - mine striber er 5 omg af den lyse, 6 af den mørke. Strik til arb måler 9 cm
  • Nu tages der 4 m ind jævnt fordelt på hver 3. omg - sørg for at de ikke ligger lige over hinanden
  • Tag ind indtil du har 8 m. Strik striben færdig.
  • Luk af.
  • Sy ender ind.
Variationer - noter om størrelse
Huen er meget elastisk. Den kan faktisk passe mig, men er lidt for kort på et voksenhoved! Men huen passer (også) Ronja på 2 år. 

Hvis man vil lave en strammere hue, så den sidder bedre fast om hovedet på et lille barn, er det super let at slå færre masker op fx kun 100 m. For at huen ikke bliver for kort, skal opskriften justeres: For hver 4. m færre, der slås op ifht min grundopskrift, skal der strikkes 1 cm ekstra før indtagningen begynder. Det vil sige at hvis man kun slår 100 m op, skal arbejdet måle 13 cm før der tages ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar