lørdag den 2. marts 2019

Hannah: Endnu en sweater til at vokse i


...Samme garn og overvejende samme model som sidst men nu har jeg lavet en ribstrikket sweater i str. 1- 1.5 år til at vokse i. Dvs. at sweateren er strikket ekstra lang i både krop og ærmer, for ribstrik er jo elastisk og derfor kan sweateren formentlig passe barnet i længere tid.

Find opskrift på en lignende sweater str 2-4 år her.

Jeg har brugt:
  • 3 nøgler gul Mayflower Alpakka, som jeg havde til overs fra et tidligere projekt.
  • Rundpind nr 3 til kroppen og jumperfinde nr. 3 til ærmerne
  • 2 knapper til halskkanten
Sweateren er strikket i raglan.

Krop:
  • Slå 168 masker op på rundpind 3 og strik rib (2 vr og 2 r) op til armhulen. I dette tilfælde 23 cm.(eller ønsket længde)
  • Luk 8 masker i hver side under armhulen dvs. der bliver hhv. 76 masker på for- og bagstykke.
  • Lad arbejdet hvile.
Ærmer:
  • Slå 50 masker op på jumperpind nr 3. og strik rib (2 vr og 2 r)
  • Strik ca. 6,5 cm og start udtagninger
  • Der tages i maske ud i hver side på hver 5 pind indtil der er 64 masker på pinden.
  • Når der er 64 masker på pinden sluttes udtagningerne og der strikkes lige op indtil ærmet måler ca. 20.5 cm (eller ønsket længde).
  • Luk 4 masker i hver side af arbejdet (det er hullet under armhulen)
  • Lad ærmet hvile og stik et mere magen til.
Bærestykke:
  • Saml kroppen og ærmerne på en længere rundpind, idet ærmerne strikkes ind i de huller, hvor man har lukket af på kroppen.
  • Sæt en markør ind i alle overgange mellem krop og ærmer dvs. 4 markører.
  • Nu strikkes der raglanindtagninger på hver anden omgang. Man strikker 2 masker sammen på hver side af alle de 4 markører. Dvs. man tager 8 masker ind på hver anden omgang.
  • Det fortsættes der med, indtil halsåbningen har en passende størrelse. På min sweater har jeg sluttet indtagningerne, da jeg havde ca. 108 masker på omgangen.
  • Nu laver jeg halskanten. Jeg har valgt at dele den i 2, så jeg kan sætte et par knapper i siderne på forstykket.
  • Først har jeg taget maskerne fra forstykket hen til markøren. I hver ende har jeg slået 5 masker op. Jeg har strikket 5 pinde rib (1 r og 1 vr), på 3. pind laver jeg et knaphul i begge de to ekstra opslåede ender.
  • På 6 pind lukkes af i rib.
  • Nu strikkes resten af halskanten, idet maskerne fra ærmerne og ryggen strikkes.
  • Der strikkes 5 pinde og lukkes af i rib.
Montering:
  • Sy ender ind.
  • Sy hullerne under ærmerne sammen
  • Sy en knap i hver side af halskanten yderst på bagstykket. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar