mandag den 9. december 2019

Pjathat, voksenstørrelse

Jeg har tidligere strikket pjathatte til Ronja og jeg kan rigtig godt lide den spidse form. Så da jeg manglede en adventsgave til en pige, jeg kender, tænkte jeg, at jeg kunne strikke en pjathat til hende! Den blev dog noget stor, så det blev i stedet en pjathat i voksenstørrelse.

Jeg har brugt meget tykkete pinde end til de tidligere pjathatte. Det gør huen blødere og mere elastisk (og hurtigere at strikke), men til gengæld er den ikke så vindtæt og varm som den, der er strikket meget fast på de tyndere pinde.

Opskrift

Garn: Peruvian Highland
Garnforbrug: huen vejer 52 g. Den er strikket af rester.
Pinde: strømpepinde 5
Størrelse: Voksen - tror den passer de fleste.
Strikkefasthed: 17 m = 10 cm

  • Slå 80 m løst op
  • Strik 4 cm rib (2 r, 2 vr)
  • Skift til glat og tag samtidig 4 m ud jævnt fordelt på første omgang (84 m)
  • Begynd striber á 2 omg (OBS! Hvis man som mig ikke gider at sy ender ind, så er det en god idé at vælge færre farver end jeg gjorde - se billedet nedenfor 😂)
  • Strik lige op til arb måler 13 cm
  • Tag 8 m ind. Fra nu af tages 8 m ind jævnt fordelt på skiftevis hver 3. og 4. omg
  • Når der er 12 m tilbage, tages der næste gang 4 m ind (8 m tilbage)
  • Strik 3 omg
  • Luk af
  • Sy ender ind

1 kommentar: