lørdag den 1. februar 2020

Hannah: Mens jeg ventede- pigekjole af oldemorsfirkanter


Mens jeg ventede på noget garn, jeg havde bestilt til et projekt, kiggede jeg på mine rester.
Jeg fandt nogle rester af bomuld. Jeg synes, det er ret sjovt at hækle oldemorsfirkanter, så jeg besluttede, at jeg ville lave nogle af dem til et bærestykke til en pigekjole.
Det er firkanterne, der har bestemt kjolens form og størrelse. Jeg tror kjolen er en størrelse 7-8 år.

Kjolen lukkes med knapper bagpå.

Jeg brugte:

  • En hæklenål nr. 3
  • Rester af bomuldsgarn 8/4 i lilla, røde og orange farver. 
  • En ret stor rest til at hækle firkanterne sammen med. (ikke et helt nøgle, måske godt et halvt
  • Et stykke kulørt bomuldslærred ca. 65 x 140 cm, sytråd i matchende farve.
  • 6 knapper. Jeg har valgt 5 lilla og en orange knap. 4 knapper er ens mørkelilla, 2 er en anden slags i hhv. lyselilla og orange.


Sådan gjorde jeg:

  • Jeg hæklede 22 oldemorsfirkanter. 
  • De består alle af 3 farver.De begynder med en magisk ring og her ud fra har jeg hæklet 4 omgange. De 2 første  er isamme farve, de 2 følgende omgange er i to andre farver.Der er gået 3 firkanter til hver skulder og 2 x 8 til kroppen.


  • Da de 22 firkanter var færdige hæklede jeg firkanterne sammen med fastmasker. Jeg lavede 2 rækker med 8 firkanter. Disse 2 rækker hæklede jeg igen sammen på den lange led. Så lavede jeg 2 rækker med 3 firkanter.Dernæst hæklede jeg rækkerne med tre firkanter fast på de 8 firkanter.
  • Jeg hæklede en kant med fastmasker rundt i ærmegabet og også i halsåbningen.
  • Bagpå hæklede jeg også en kant med fastmasker i knapåbningen. I den ene side lavede jeg 6 knaphuller med luftmasker.


  • Så lavede jeg skørtet.
  • Jeg syede stofstykket sammen midt bag.
  • Jeg syede en rynketråd ind foroven og rynkede stoffet ind til det passede til overdelens størrelse.
  • Så syede jeg det sammen.
  • Jeg lagde skørtet op forneden.
  • Tilsidst syede jeg de 6 knapper i.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar