søndag den 2. juni 2024

Fladstrøgne rørperler: Armbånd i perlemagi


Jeg har mødt ideen med at stryge rørperler helt flade og jeg kunne ikke se det fede ved det. 

Men så viste Anna og børnene mig, hvordan perlepladerne kan blive nærmest gennemskinnelige, hvis man stryger dem helt flade. Det kunne jeg godt se det fine ved, men bortset fra det, forstod jeg ikke, hvad det kunne bruges til. 

For et par dage siden, så jeg en hobbyforretning på Nettet, som viste en ide: Læderarmbånd med fimopynt i form af et hjerte bundet på. 

Det lignede meget Louise Kraghs læderarmbånd med en stjerne. 

Der kom jeg til at tænke på de fladstrøgne rørperler og jeg gik i gang med at eksperimentere. Billedet for oven viser nogle af mine forsøg med det. 

Jeg lavede også et armbånd med flade rørperler på.  Mit første armbånd er det med den røde blomst. 

Begge disse armbånd er lavet af brugt gummislange. 


Jeg søgte på Internettet efter nogle erfaringer med, hvilken varme, man skal stryge ved og hvor flade, man skal stryge tingene. Da var det, at jeg opdagede, at der findes bøger om dette og at teknikken hedder 'perlemagi.' (Perlemagi af Pernille Fisker)

Dem bestilte jeg på biblioteket. Heldigvis var de hjemme og jeg fik dem allerede næste dag. 

Der kan man læse det med temperatur mm. Men det er virkelig meget enkelt. 

Nu har jeg også lavet nogle armbånd kun i rørperler. 

De første 2 består af én omgang og de samles med en plastik trykknap af den slags, som man klemmer i med en specialtang. (Prym Color Snaps). Jeg syntes, det passede fint med plastikknapper til et plastikarmbånd. Men jeg har svært ved at få Color Snaps til at fungere. 

Her er de to første armbånd kun af rørperler:

Til dem brugte jeg 2 firkantede plader på hver lidt over 14 cm og klippede et stykke af efter strygning.


Endelig lavede jeg et i blålige farver med 2 omgange og et i rødlige farver med 3 omgange.

Til det med 2 omgange brugte jeg 3 plader og klippede ca. 6 cm af. 

Til det røde med 3 omgange brugte jeg 4 plader og klippede også et stykke af. 

De lukkes med en trykknap af metal, som jeg også klemte på med en specialtang. 

De fungerer bedre. 

Du kan se armbåndene her:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar