mandag den 22. september 2014

Minilagkager

I weekenden holdt jeg specialeafleveringskagehygge for mine venner, som spurgte, om der ikke snart kommer et nyt indlæg på bloggen. Det gør der af forskellige grunde ikke sådan liiiige med det første... Så de foreslog mig at lave et indlæg om kagerne til festen. Det kommer her....


Konceptet er enkelt: Med et drikkeglas og en hjerteformet småkageform skar jeg og min veninde, som hjalp til, lagkagebunde (købte - overvejede at bage dem selv, men blev så overmandet af realitetssans samt det faktum at det ville kræve en del små springforme, som jeg ikke have) ud til små lagkagebunde.

Jeg havde på forhånd købt alt det lagkage-agtige, som Fakta havde: Flødeboller, frosne bær, bananer, kagecreme (også det havde jeg tænkt mig at lave selv, men Fakta havde ingen Maizena-mel, der var 2½ time til gæsterne kom og vi havde netop opdaget et særdeles utæt vandrør i vores køkken, så jeg blev enig med mig selv om, at det ikke skulle være i år), makroner, skumfiduser, piskefløde, etc.

Og så gik min veninde og jeg kage-amok i mit køkken...


Vi kogte lækkert rabarber-jordbær-halløj (rabarber, jordbær, sukker på gefühl koges godt ud ved lav varme. Tilføj evt. lidt mel til sidste for at jævne)

Vi lavede skumfidus-creme (smelt skumfiduser i en gryde ved svag varme med en ganske lille smule mælk. Rør tit. Når de er blevet bløde, tages de af varmen, pisk lidt æggehvide (1-3 hvider alt efter mængden af skumfiduser...) med en lille sjat sukker. Rør derefter æggemassen i de smeltede skumfiduser. Det er noget klistret stads. Hvis det stivner så meget, at det ikke er til at have med at gøre, før man får placeret det, hvor man vil, fx på kagen, så varm det forsigtigt op igen)

Vi piskede fløde.
Vi mosede flødeboller.
Vi knuste makroner.
Vi rørte kagecreme.
Vi dryssede lakridspulver.
Vi lavede 13 små, fine lagkager. Lige som vi havde lyst. Alle forskellige! Og så pyntede vi dem med flødeskum og kageglimmer og kagepynt og frugt.



Jeg tænker, at det kunne være sjovt at gøre det samme igen en anden gang, men så selv lade gæsterne samle og pynte deres lagkager. Bare gøre nogle små lagkagebunde og alt fyldet og pyntet klar og så lave lagkageworkshop. Det bliver næste år. Måske.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar