lørdag den 14. marts 2015

Ny strikket kjole

Sidst jeg strikkede en babykjole, var jeg ikke helt tilfreds. Den var egentlig meget sød, men der gik noget galt med størrelsen, så den blev mindre end det var tiltænkt.
Den slags irriterer mig, så selvom kjolen blev brugt, havde jeg lyst til at lave en ommer.
Man kan godt undre sig over, at jeg har valgt at strikke en kjole så lig den første - det undrer jeg mig også selv over. Det skyldes nok primært, at jeg gik i gang en tilfældig aften og derfor strikkede den af garn, jeg lige havde liggende. Hvilket viste sig at være rester fra den første kjole!


Det var et forfærdeligt bøvl med alle de udtagninger og snoninger samtidig, især fordi kjolen er strikket oppefra, så man sidder kun med en lille tynd omgang rib og skal så tælle og regne for at fordele maskerne ordentligt. Jeg måtte lave det om 3-4 gange, før jeg fik styr på, hvad det var, jeg gjorde forkert. Det er nok ulempen ved at insistere på selv at lave sine mønstre i stedet for at følge andres. Mand, hvor har jeg talt og regnet og tegnet skitser!



Det er forfærdeligt indviklet at forklare, hvordan jeg strikkede den... Men nu prøver jeg her...

Opskrift

Garn: Mayflower Easycare 
Garnforbrug: 2 nøgler grøn, rester af mørkelilla, lyselilla og blå. Kjolen vejer 105 g.
Størrelse: 1½-2 år
Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 26 m x 34 rækker
Pinde: pind 3 rundpind 50-cm samt gerne men ikke nødvendigt en 60-cm.
Andet: 8 strikkemarkører, helst 2 forskellige slags med 4 af hver for at skelne imellem forskellige udtagninger

Kjolen strikkes oppefra



Bærestykke:

  • Slå 106 m løst på (slå gerne op på en tykkere pind fx en 4½)
  • Strik 3 runder rib (2 r, 2 vr) frem og tilbage med pind 3.
  • På 4. pind rib påbegyndes knaphul: Luk af for 2 m ved at løfte 5. sidste maske løst over 4. sidste, og denne maske løftes igen løst over 3. sidste m. De sidste 2 m strikkes alm. Vend og strik rib tilbage, når de kommer til de lukkede m, slås 2 nye m op ved 2 gange at sno garnet og slå den om pinden.
  • På 8. pind rib lukkes der af for de 6 yderste m i knaphuls-enden (100 m). Strik pinden færdig,, skift til grønt garn og strik herefter glat, men fortsat frem og tilbage. Første pind efter ribben er ret indvilket, her isættes strikkemarkører og man starter på udtagning. Gør præcis som følger:
    • 1 r, 1 U, 1 r, M
    • 1 r, 1 U, 1 r, 1 U, 1 r, M2
    • 2 r, 1 vr, 1 U, 34 r, 1 U, 1 vr, 2 r, M2
    • 1 r, 1 U, 1 r, 1 U, 1 r, M
    • 1 r, 1 U, 2 r, 1 U, 1 r, M
    • 1 r, 1 U, 1 r, 1 U, 1 r, M2
    • 2 r, 1 vr, 1 U, 34 r, 1 U, 1 vr, 2 r, M2
    • 1 r, 1 U, 1 r, 1 U, 1 r (det skulle gerne gå præcist op med antallet af masker på 1 runde - ellers er der gået noget galt!)
      • U: udtagning - strik løkken imellem 2 m snoet.
      • M: strikkemarkør som markerer udtagningen til skørtet. Her tages ud ved at strikke 1 U imellem 1. og 2. m både før og efter M.
      • M2: strikkemarkør som markerer raglan-udtagningen med snoninger (gerne en anden type markør end M, så du selv kan se tydelig forskel). Både før og efter hver M2 strikker man 2 r, 1 vr og så 1 U SAMTIDIG med at der skal laves snoning hver 5 runde. I alle første runde er udtagninger dog anderledes. Allerførste runde strikkes bare præcis som beskrevet ovenfor.
    • Nu strikkes der først pinde og siden sættes det sammen til runder, nogle pinde/runder med udtagninger, nogle med snoninger og andre uden noget. 
    • Runder strikkes således: U I U I U I U (r) Is U I U I Us I I I U Is I I U I Is I U I I Is U Ir Ir Ir
      • U: runde med udtagning
        • omkring M: 1 U, 1 r, M, 1r, 1 U
        • Omkring M2, 1 U, 1 vr, 2 r, M2, 2 r, 1 vr, 1 U
      • I: runde uden indtagning. Strikkes bare glat undt. vr-m omkr M2
      • (r) Herfra strikkes der rundt, ikke længere frem og tilbage, marker også gerne overgangen mellem runderne med en strikkemarkør
      • s: de 4 r omkring M2 strikkes til snoninger samtidig med enten U eller I. Jeg har sørget for at snoningerne er symetriske ved at trække maskerne skiftevis foran og bagved, når snoningerne laves.
      • Ir: Der skal snart lukkes af for ærmerne og alle ærmemasker (dvs maskerne imellemde 2 sæt M2) strikkes nu rib (2 r, 2 vr) Der strikkes ikke længere vr-m omkring M2.
    • Luk af for ærme-m (ikke for løst!)
    Skørt:
    • Strik 1 runde hvor der ved hvert ærmegab slås 8 nye m op ved at sno garnet og slå det om pinden 8 gange. (Du burde nu have 168 m) Fortsæt herefter udtagningen, nu kun ved de M på for og bagstykke i alt 4 M på en omgang: U I I I U I I I I U I I I I U 
      • Du har nu 200 m og udtagningen stopper
    • Strik glat og lige indtil skørtet måler 15 cm fra ærmegabet. Herefter laves striber. Hver stribe er 3 runder bred, der er 5 runder grøn imellem striberne. Lav 3 striber og herefter 2 runder grøn.
    • Ribkant: Tag 1 m ud hver 2. m ved at strikke løkken imellem 2 m snoet SAMTIDIG strikkes der rib (3 r, 2 vr) = 300 m rib
    • Strik yderligere 5 runder rib og luk derefter af meget stramt.
    • Sy ender ind og sy knap på.


    1 kommentar:

    1. Den er så grøn og dejlig med snoninger og æble. Og Gry er så fin i den:-)

      SvarSlet