lørdag den 24. oktober 2015

Halloween-grydelap

Jeg får altid sådan lyst til at lave noget halloween-halløj, når det er efterår. Jeg kan godt lide højtiden, men jeg har ikke rigtigt nogen halloween-tradition - det har jeg nu tænkt mig at lave om på!
Som en start har jeg strikket en grydelap...
Tja, indtil videre er det altså kun én grydelap. Jeg går og overvejer at lave en makker til den, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg får det gjort...







Grydelappen vejer 70 g. Jeg ved ikke, hvor meget orange og hvor meget sort. Hvis jeg skulle lave et helt sæt, ville jeg nok købe 3 nøgler orange og 1 nøgle sort, men det er kun et gæt.

Opskrift

Jeg slog 68 m op med dobbelttråd af bomuld 8/4. Grydelappen er strikket rundt på pind 4 og er ens på for og bagside.
Jeg strikkede 5-6 runder ensfarvet og lavede derefter heksen efter diagrammet - gentag 2 gange pr. runde. Heksemønsteret er et korsstingsmønster, jeg har fundet på nettet og justeret lidt. Pas meget på med ikke at stramme de løse tråde på bagsiden, det er svært at lave så stort et mønster med mange masker ensfarvede masker i træk.
Da mønsteret var færdigt, strikkede jeg 5 runder ensfarvet igen og lukkede så af. Hæft nødvendige ender og lad de resterende ligge løst inden imellem de to lag.
Jeg lagde lappen fladt og hæklede rundt langs kanten med fm med hæklenål 3½. Hanken er lavet ved at jeg startede med at lave 20 lm i det ene hjørne, da jeg ved afslutningen kom tilbage dertil, hæklede jeg 1 fm i hver lm og sluttede af med en km. Klip snoren og hæft ender.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar