søndag den 29. november 2015

Gæsteblogger: Julehjerter

Ih, min mor lavede noget flot julepynt tilbage i oktober, og da jeg altid har mange intentioner om at lave noget flot julehalløj til bloggen, men næsten aldrig får det gjort, tænkte jeg, at jeg kunne snyde lidt i anledning af første søndag i advent og vise hendes flotte ting frem i stedet...



Hannah har ordet:

Sidste år lavede jeg nogle julepynt-stjerner af Cernit, lædersnøre og perler.
Dem var jeg ret glad for, de hang på et metaljuletræ i min stue og pyntede i hele december.
I et anfald af 'Åhh, nu er det snart december igen', fik jeg lyst til at lave nogle hjerter på samme måde.

Det har jeg gjort i efterårsferien. 



Jeg brugte:
Rød Cernit (Fimo er også en mulighed)
1 mm lædersnøre- mest i rød, men også en smule  pink og rosa.
Hvide porcelænsperler med ujævn overflade, ca 6 mm store
Røde, Bordeaux, orange, rosa og sorte blankglaserede keramikperler, ca. 12 mm store

Jeg købte noget rødligt Cernit (kirsebærrød- kalder de det, det var den eneste røde farve, jeg kunne få i den lokale hobbyforretning).
Jeg varmede det op ved at gå med det en halv time inde på kroppen, så trykkede jeg det lidt fladt og kørte det igennem min pastamaskine med den største tykkelse. Det kan selvfølgelig også gøres med en kagerulle.
Bagefter trykkede jeg hjerter ud med en kageudstiksform. De er alle i samme størrelse, men det kan man jo gøre som man vil. Min form er ca. 7 x 6 cm i de største mål.
Så tog jeg min hultang og klippede huller til snøre. Jeg brugte den største pibe, som er 4 mm. Jeg placerede hullet i midten - men jeg sad ikke og målte det ud- 2- 2.5 cm nede.
Jeg lagde hjerterne på bagepapir og bagte dem iflg. brugsanvisningen på pakken med Cernit på ca. 125 grader i ca. 10 minutter. 

Da hjerterne var bagt og kolde opdagede jeg, at min form åbenbart havde et sted, hvor den ikke var så skarp, så derfor havde den efterlade et punkt, hvor kan kanten på hjerterne havde noget, der ligesom 'stak ud'. Det filede jeg forsigtigt væk med en neglefil.

Jeg målte 33 cm lædersnøre af til hvert hjerte, jeg bandt en knude med en lille smule afstand til selve hjertet. Efter knuden trak jeg den hvide perle og en kulørt perle på snøren. Øverst slog jeg igen en knude, så hjertet kan hænge i snøren. Jeg sørgede for, at der var ca. 1/2 cm tilovers af de to snører efter knuden foroven. Der klippede jeg de to snører af på en gang med et skråt klip.


1 kommentar:

  1. Ih, nu giver du og din mor mig igen lyst til at prøve det der Cernit - måske vi skulle lave noget sammen en dag?

    SvarSlet