lørdag den 5. december 2015

Sød juletærte

Nogen gange bliver jeg så ivrig, når jeg står i supermarkedets frugt- og grønt afdeling, at jeg kommer til at købe mere frugt, end jeg sådan lige kan spise.
Derfor stod jeg med både æbler og friske figner, der trængte til at blive spist i en fart, så jeg kastede mig ud i at improvisere en lækker frugttærte. Jeg er ret vild med resultatet, så jeg vil lige dele det her...


Opskrift

Dej:
75 g hvedemel
100 g smør/margarine
80 g havregryn
1 æg
1/4 dl rørsukker
1-3 spsk vand (mærk efter)

Fyld:
1 æg
50 g brun farin
25 g smør
3 friske figner
2-3 æbler
20 g paranødder
75 g marcipan
  • Rør det hele godt sammen - det er fedtet stads!
  • Fordel i bunden og op ad siderne på en lille (tærte)form
  • Forbag 20 min ved 200 g
  • Gør fyldet klar, imens bunden bager
  • Hak frugt, nødder og marcipan ud i små, lækre bidder
  • Pisk æg og sukker luftigt
  • Tilsæt smør
  • Rør alt det hakkede frugt mm ud i blandingen
  • Når bunden er forbagt, hældes fyldet over og tærten bages yderligere 15-20 minutter
  • Server lun med cremefraiche til

Ingen kommentarer:

Send en kommentar