onsdag den 9. december 2015

Julestemning!

I mit barndomshjem var reglen, at man måtte gå i gang med at julehygge og -pynte d. 1. december eller 1. søndag i advent, alt efter hvad der kom først. Jeg har i de senere år besluttet, at 24. november er den rigtige dato til at gå i gang, for på den måde har jeg én hel måned til at lave alt det julehyggeri, der hører sig til inden juleaften. Men i år opfattede jeg det pludselige (og vidunderlige!) snevejr d. 22. november som et tegn på, at julen var gået i gang før tid! Så jeg har allerede haft god tid til at julehygge...
Der er ikke nogle af mine juleting/aktiviteter, der er nogen større videnskab. Ikke noget at give opskrifter på eller noget, man kan lære noget af. Det er ting, enhver kan improvisere sig frem til og hvor man let kan google sig til en mere avanceret, moderne eller elegant løsning. Men jeg synes, der er noget skønt i at værdsætte det enkle (og hyggelige) og derfor fik jeg lyst til at vise nogle af mine aktiviteret og ting frem.

Juledekorationer

Jeg laver altid juledekorationer som noget af det første, når julehyggen går i gang. Jeg kan bedst lide juledekorationer, som er skov-agtige og minder om, at julen en gang var en fest for at fejre, at solen og naturen er på vej tilbage til os. Jeg er inspireret af vers fra nogle af mine yndling-julesage: 

"O, du dejlige grønne træ, 
som stråler til julens ære, 
stuen dufter så grønt og godt, 
hvor kommer du fra, du kære?
Stod du skjult mellem birk og bøg
hvor ekko i skoven runger?
Fik du tit af en ræv besøg
som leged' med sine unger?"

Og:

"Juletræet på besøg
hilser os fra eg og bøg
med besked der ude fra,
at det lysner dag for dag
og at solen fra sit skjul
ønsker os en glæd'lig jul"




Den ene dekoration er lavet i en orange retro-kop med tilhørende underkop, den anden i en gammel tobaksæske. Fluesvampen er af købt, den er lavet af ler eller porcelæn eller noget. Ræven er en julekugle og nissepigen på den røde kælk er også købt. Men kogler, bær, mos, kristtjorn og gran har jeg selv fundet i naturen. Og så drysser, sprayer og/eller limer jeg lidt glimmer på som tryllestøv eller rimfrost. Det er langt fra elegante Bo Bedre-opstillinger, men jeg elsker mine rodede, nissede, skov-dekorationer og det er så hyggeligt at sidde og lave dem!


Julesmåkager

Tja, alle kan jo finde ud af at lave julesmåkager. På billedet er det brunkager fra Frøken Jensens kogebog. Egentlig vil jeg bare vise de fine udstiksforme, hvoraf vi lige har fået en del i kalenderpakke (!) af min mor: Dinosaurer, isbjørn, giraf og kamel er blandt de nye. Jeg er vild med sjove udstiksforme og har efterhånden samlet vidunderligt mange forskellige til forskellige årstider!


Konfekt

Ih, jeg var så heldig, at min far for nylig tog marcipan og nougat med til mig fra et tysk indkøbsparadis! Så jeg har lavet konfekt i år. Det er ikke nogen større videnskab. Jeg har lagt nugat på marcipan, drysset en smag/variation oven på nougaten og lukket med endnu et lag marcipan. Derefter dyppet først i mørk chokolade, drysset med lidt af smags-giveriet for at markere, hvilke slags, der er hvilke, ladet det mørke choko stivne og derefter dyppet den anden ende i hvid chokolade.
Chokoladen er flydt ud og enkelte af konfektstykkerne tabte jeg helt ned i den hvide marcipan og fiskede bare op med en teske! Men det var møg-hyggeligt at lave og det smager dejligt.
Jeg har lavet 3 variationer: Appelsinskal, frysetørret hindbær og lakrids.




Improviseret juletræspynt

Vi har juletræ i år! Jeg elsker juletrær, men vi har simpelthen ikke haft plads de tidligere år. Men med ny lejlighed fulgte ekstra kvadratmeter og dermed mulighed for et lille juletræ. Jeg var med en veninde ude på en plantage i Kasted (nord for Aarhus), hvor man selv kan gå rundt og vælge sit træ og derefter selv save det af - selve turen er en fantastisk juleoplevelse i sig selv!

Men så gik det op for mig, at stort set alle mine fine julekugler ligger os min mor i Sønderjylland - for hvad skulle jeg med dem her uden plads til et juletræ? Så jeg har måttet improvisere pynt til at hænge på træet: Guld- og sølvsprayede grankogler, bjælder med flot bånd og hjemmehæklede paddehatte.

Genbrug

Faktisk prøvede jeg at løse mit problem med manglende juletræspynt ved at tage i genbrug. Der var masser af kugler, men ikke nogen, jeg kunne lide. I stedet fandt jeg alt muligt andet retro-julepynt som fx gamle korsstingsbroderier og en helt fantastisk dug!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar