fredag den 25. december 2015

Nørgård-lookalike-trøje str. 3-4 år

Jeg har strikket en efterligningstrøje. De dér Nørgaard-sweatre er så smadder fine og jeg fik lyst til at lave en til min venindes datter til jul. Hun er næsten vokset ud af den sidste trøje, jeg strikkede til hende.
Trøjen her har været færdig længe, men julegaver må jo vente til efter d. 24., før de kan vises frem!
Det er ikke mere tyveri end, at det "kun" er farver og det sort-hvide mønsterstrik, jeg har stjålet. Jeg har, som jeg plejer, selv lavet mønsteret (dvs. formen, fremgangsmåden og opskriften) til sweateren.
Nørgaards trøjer er med påsatte ærmer, så vidt jeg kan se, men det er jeg ikke ret vild med, så min er blevet med raglan. Det gav lidt udfordringer i forhold til mønsteret, men jeg er tilfreds med at det færdige resultat.


Trøjen er strikket i EasyCare Classic til pind 4. Jeg har før strikket i EasyCares tyndere garn til pind 3, som var lækkert, men ikke nær så lækkert som det tykke her. Det var simpelthen skønt at arbejde i, blødt og lækkert! Det er vundet løst, så det var let at lave både mønsterstrik og rib jævnt og pænt. Desuden kan det maskinvaskes og fås i mange flotte farver. Og jeg fik det endda på tilbud! Jeg er helt solgt... (tænk, jeg får ikke engang sponsorater for at skrive alt det her!)
Trøjen er dog noget tyk og måske ikke så velegnet til indendørsbrug, med mindre man er en frossenpind. Men den er blød og lækker, ikke stiv og kradsende som mange islænder-agtige sweatre.








Opskrift

Str: 3-4 år (hvis man strikker til en lille tyksak, kan man bare slå 8 masker ekstra op til kroppen, men så skal man købe et ekstra nøgle hvidt. Det er ikke nødvendigt at købe ekstra af de andre farver)
Garn: EasyCare Classic 
Garnforbrug: 3 nøgler hvid, 3 nøgle sort, 1 nøgle pink
Pinde og andet: Pinde 3½ til rib, både strømpepinde, 60 cm rundpind og gerne 40 cm rundpind til halsribben. Pinde 4 til resten, både strømpepinde og 60 cm rundpind, samt gerne 40 cm rundpind til det sidste af bærestykket. 4 strikkemarkører.
Strikkefasthed: 10 x 10 cm = 23 m x 25 r - strikkefastheden er ekstra vigtig i denne opskrift, for man kan ikke bare lige strikke 2 cm ekstra, hvis trøjer er for kort, for så går det ikke op med mønsteret, som helt bevidst er lavet, så trøjen både starter og slutter med en række af sort-på-hvidt op til den hvide rib.

Krop
  • Slå 152 m løst op med pink.
  • Der arbejdes rundt. Strik 5 pinde pink rib (2 r, 2 vr) på pind 3½, skift til hvid og fortsæt i rib 8 pinde.
  • Skift til pind 4, glatstrik og mønster (se diagram nedenfor).
  • Strik til kroppen måler ca 25 cm. Det skal gerne passe med ca. 3 mønstersæt. Jeg har lukket af til ærmegab på den sidste pind i 3. mønstersæt.
  • Luk af for 12 m til hvert ærmegab
  • Lad kroppen hvile, imens du strikker ærmer



Ærmer:
  • Slå 52 m løst op med pink
  • Der arbejdes rundt, marker start/slut på en runde med en strikkemarkør. Strik 5 pinde pink rib (2 r, 2 vr) på strømpepinde 3½, skift til hvid og fortsæt i rib 8 pinde. Skift til pind 4, men fortsæt i rib indtil ærmets rib måler 3 cm mere end ribben på kroppen.
  • Skift til glatstrik og mønster. Ærmet skal måle i alt 28 cm, men kommet til at bestå af 3 mønstersæt ligesom kroppen, og de 3 ekstra cm i forhold til kroppens længde skaffes altså via ekstra rib. 
  • 1. udtagning: Tag 1 m ud hhv først og sidst på omgangen (1 alt 2 m) ved sidste mønsterpind på det første hvide mønsterbånd (se diagram nedenfor). Gentag på 1. mønsterpind i det sorte mønsterbånd. Du har nu tager i alt 4 m ud (56 m), og kan således lave et ekstra mikro-mønstersæt (se diagram nedenfor), dog skal du snyde og flytte din strikkemarkør lidt til venstre for at det nye mikro-mønstersæt ikke bliver delt midt i overgangen til en ny omgang - så ser det mærkeligt ud!
  • 2. udtagning: Lav udtagning på samme måde ved næste mønstersæt, dog med den forskel at din strikkemarkør denne gang flyttes lidt til højre igen for at give plads til at de 4 nye masker danner et mikro-mønstersæt samlet på én side af omgangsskiftet. (60 m)
  • 3. udtagning: Gentag udtagning men denne gang tages ud første gang ved slutningen af næste sorte mønsterbånd og starten af næste hvide mønsterbånd - det er altså kortere imellem denne udtagning end imellem de første 2. Denne gang flyttes strikkemarkøren igen til venstre. (64 m)
  • 4. udtagning: Sidste udtagning laves på samme måde som første udtagning, men strikkemarkøren skal flyttes til højre. (Du har nu 68 m)
  • Forsæt til samme sted på mønstersættet, som du stoppede på kroppen. Det er vigtigt at ærme og krop passer sammen - at du er lige langt i mønsteret på begge dele!
  • Luk 12 m af til ærmegab - maskerne skal ikke lukkes af præcist i forhold til maskeantal men (helst) lukkes af i forhold til mikromønstersæt, således at når ærmet sættes over på rundpinden til kroppen, vil mønstrene passe i forhold til hinanden.
  • Læg ærmet til side og strik et ærme magen til.


Bærestykke
  • Saml ærmer og krop på rundpinden gerne med strikkemarkører imellem krop og ærme og strik 5 omgange (fortsat med mønster), før der tages ind til raglan. Der strikkes fortsat rundt. Fortsæt mønster.
  • På hver anden omg tages der 2 m ind før og efter hver strikkemarkør, dvs der tages 8 m hver 2. omg. SAMTIDIG laves der forsat mønster. Det er nu vigtigt, at mønsteret tilpasses i raglanen, således at korsene på ærmer og krop stadig ligger lige over hinanden, lav mønsteret i langs indtagningen så pænt som muligt, men det vil selvfølgelig blive forstyrret pga. indtagning - det gør dog ikke noget, så længe korsene omkring stadig er pæne og hele og står på linje med mønsteret fra resten af trøjen. Prøv dig frem her!
  • Fortsæt indtagning, skift til en kortere rundpind, når det dit arbejde har svært ved at nå rundt.
  • Du skal slutte på  96 m, men det er vigtigst, at det passer med at du er færdig med et hvidt mønsterbånd. Jeg havde således stadig 112 m, da jeg var færdig med det hvide mønsterbånd (halsribben strikkes i hvid) og tilpassede det ved at tage ind i ribben:
  • Ribben strikkes på 40 cm rundpind 3½ og strikkes som udgangspunkt 2r, 2 vr. Men af hensyn til den fortsatte indtagning, skal man være skarp på at justere den lidt. Jeg tog ind på første pind rib og sørgede for i raglan-linjen at strikke fx 2 r, 3 vr (alt efter hvordan de sidder i forhold til indtagningen - her må du selv justere og se dig godt for!), således at jeg efter 2 omgange kunne strikke 2 vr sammen, så min rib i sidste ende bliver jævn: 2r, 2 vr.
  • Strik 5 pinde rib (evt. flere, hvis du har brug for det af hensyn til ekstra indtagning), luk af i r m.
Montering:
  • Sy ærmegabene til.
  • Sy ender ind.

2 kommentarer:

  1. Wauw, den er super flot! Du' sej :)

    SvarSlet
  2. Sjovt,- den har jeg også tænkt på at kopiere.... Den er blevet smadderflot.
    KH Hannah

    SvarSlet