lørdag den 19. december 2015

Let hue - med glimmer!

Da jeg for halvandet år siden købte garnet til huen, havde jeg tænke at lave mig et flot halstørklæde af det, men nu har det ligget så længe, uden at jeg har fået en idé til det tørklæde. Derimod er jeg altid inspireret til at strikke huer...
Huen er let - både i betydningen, at den ikke vejer ret meget, og at den er nem at strikke. Den er utroligt blød og sidder meget løst og behageligt om hovedet. Hvis man gerne vil have, at den har lidt mere greb om hovedet, kan man slå 10 eller 15 masker færre op, end der står i min opskrift, og enten strikke hele huen med færre masker eller tage ud til 100, når man har 5 cm glatstrik.


Opskrift

Garn: Kido Lame fra Løvegarn, der er simpelthen vundet en metaltråd ind i garnet, det er ikke noget, jeg har gjort. Huen er strikket med dobbelttråd.
Garnforbrug: 40 g (OBS! Der er kun 25 g i et nøgle!)
Pinde: 40 cm rundpind str. 5
Huen strikkes rundt!
  • Slå 100 m løst op. 
  • Strik rib (3 vr x 2 r) indtil huen måler 5-6 cm.
  • Skift til glatstrik og strik indtil huen måler i alt 29 cm.
  • Tag 4 m ind jævnt fordelt pr omgang i alt 13 gange (48 m) - men tag ind forskellige stedet hver gang, så bliver indtagningen mindre synlig. 
    • Jeg satte 4 strikkemarkører med 25 m imellem hver, så skulle jeg bare tage ind én gang imellem hver markør, men kunne skifte imellem forskellige metoder: En omgang med indtagning i starten af hver fjerdedel, en omgang med indtagning ca. i midten en omgang med indtagning i slutningen, en omgang med indtagning næsten i starten osv... At dele hver omgang tydeligt ind i 4 ved hjælp af markørerne, gjorde det let for mig at holde overblik og variere uden at skulle tælle og regne alt for meget undervejs.
  • Når du har 48 m tilbage, lukkes af ved at klippe snoren og trække den igennem alle maskerne og stramme forsigtigt til.
  • Sy ender ind.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar