lørdag den 26. marts 2016

Navne-sweater, str. 1 år

Inspireret af bogen "Hønsestrik til folket", som jeg fik til jul sidste år, har jeg i månedsvis drømt om at strikke en navne-trøje til vores lille pige. Men først skulle hun lige have et navn, og derefter skulle jeg lige finde tid. Men nu har jeg opdaget, at jeg kan stå op og strikke med Ronja i strækviklen, det er ret hyggeligt for os begge!

Trøjen er strikket på pind 3,5 i Superwash Vital. Det bliver pænest, hvis jeg er oppe i en 3,5 eller større, når jeg skal strikke hønsestrik, har jeg konstateret.
Til ærmerne har jeg brugt mine nye Addi Colibri-strømpepinde, som jeg helt ærligt kun ønskede mig, fordi de var flotte. Men de viser sig at være fantastiske! De er super lette, hvilket er lækkert, og de glider så nemt i strikketøjet - men falder ikke ud af arbejdet, netop fordi de er så lette. Jeg vidste ikke, det kunne gøre sådan en kæmpe stor forskel, hvilke pinde jeg bruger, men de er utroligt behagelige at arbejde med!

Trøjen er strikket i rester og den var sjov og hurtigt at strikke. Jeg har meget lyst til at lave en mere bare i en lidt større størrelse og naturligvis variationer i farver og mønstre, der er faktisk garnrester nok til det... Men det ville selvfølgelig fjollet, når der er så meget andet sjovt, jeg kunne kaste mig ud i at lave. Hm.

Det eneste dumme er, at sådan en trøje ikke kan gå i arv eller lån til andre børn i familien og vennekredsen. Med mindre de også hedder Ronja selvfølgelig.
Den er strikket i en str 1 år, fordi jeg syntes, det var sjovt, at den kan bruges, når hun er stor nok til at gå i vuggestue - så er der da skrevet navn i! (jeg har selv arbejdet i vuggestue og ved hvor svært det er at holde styr på børnetøj uden navn i.)
Der går lang tid før, hun kan passe den, og endnu længere før, den bliver for lille til hende, men hvis du til den tid kender nogen, der har en lille Ronja, som er lille nok til at passe det tøj, vores Ronja er vokset ud af, og som kan bruge en varm trøje, så send mig en besked. Sweateren kan lige så godt blive givet videre til nogen, der har glæde af den...


Opskrift

Du kan nemt ændre navnet til et andet 

Garn: Superwash Vital
Garnforbrug: 165 g. Trøjen er strikket i garnrester, så jeg ved ikke, hvor meget jeg har brugt af hver farve.
Pinde: lille rundpind og strømpepinde 3½ og 3. 
Størrelse: 1 år (str. 80-86)
Strikkefasthed: 10 x 10 = 22 m x 29 rækker






Trøjen er strikket i tilfældige striber, improviser efter smag og behag.

Krop
  • Slå 124 m op, der strikkes rundt. 
  • Strik 4 omg rib (2 r, 2 vr) på rundpind 3, skift til rundpind 3,5 og strik yderligere 3 omg rib. 
  • Fortsæt i glatstrik, efter 1 omg kan du gå i gang med striber.
  • Kroppen skal være 21 cm lang, jeg begyndte på navnet, da mit arbejde målte 14 cm. Se diagram. Husk at navnet skal strikkes, så det står midt foran - overgangen til nye omgange er under den ene arm, så man skal lige regne ud, hvor mange masker inde i omgangen, navnet skal påbegyndes. Strikker man en trøje med et andet navn, så er det vigtigt at man tænker over, at navnet ikke er bredere MAX 54 m, og jeg ville nok foretrække at det var mindre, for at første og sidste bogstav ikke forsvinder ud under armene. Er det et langt navn, kan man enten lave smallere bogstaver eller dele det i 2 linjer - i så fald skal navnet påbegyndes før kroppen måler 14 cm. Det kræver lige lidt regning at få det hele rigtigt :-)
  • Fortsæt herefter til kroppen måler 21-22 cm. På sidste runde lukkes 8 m under hver arm.

 Ærmer
  • Slå 36 m op, der strikkes rundt på strømpepinde. 
  • Strik 4 omg rib (2 r, 2 vr) på rundpind 3, skift til rundpind 3,5 og strik yderligere 3 omg rib. 
  • Fortsæt i glatstrik, efter 1 omg kan du gå i gang med striber. Jeg valgte at lave striberne på ærmer og krop (stort set) ens.
  • Efter 5 omg glat tages ud første gang: Tag 1 m ud ved at strikke løkken imellem hhv omgangens 1. og 2. m og næstsidste og sidste m. Gentag udtagning hver 6. omgang indtil du har i alt 48 m.
  • Fortsæt derefter ærmet til det måler 21-22 m. På sidste runde lukkes 8 m under hver arm.
  • Strik endnu et ærme på samme måde
Bærestykke
  • Sæt ærmer over på rundpinden sammen med kroppen (188 m)
  • Strik 4 omg, på næste omgang tages 16 m ind jævnt fordelt. 
  • Strik 3 omg og tag på næste omgang 16 m ind jævnt fordelt. Fortsæt med at tage 16 m ind hver 4. omg til du har 76 m (du kan stoppe indtagningen før, hvis du vil have en større halsåbning eller evt nøjes med at tage 8 m ind sidste gang) 
  • Strik en sidste omgang glat
  • Strik 9 omg rib og luk derefter løst af i r
Montering 
  • Fold halskanten ned på bagsiden og sy den fast med løse sting
  • Sy hullerne under ærmerne til 
  • Sy ender ind

1 kommentar:

  1. Det er vel nok en fin sweater.
    Hilsen Hannah

    SvarSlet