lørdag den 6. august 2016

Den første jordbærhue

Det absolut mest læste og kommenterede indlæg på min blog er jordbærhuen til voksne. Jeg kan godt forstå det, for jeg elsker også min jordbærhue!
Men jeg sad lige og så på gamle feriebilleder og fandt billeder af den første jordbærhue, jeg har lavet - den som gav rester til baby-jordbærhuen. Og så fik jeg lyst til at vise den originale jordbærhue frem for inspirationens skyld.




Den originale jordbærhue er strikket i et tyndere garn og er meget løsere om hovedet. Min kæreste drillede mig nogle gange med, at det var et overmodent jordbær, fordi den hang så løst om hovedet. Jeg havde huen med på ferie på Færøerne, og når det var vådt i vejret, blev den endnu mere tung om hovedet. Så selvom jeg var glad for mine hue, tænkte jeg, at det ville være en god idé at strikke en ny og mere praktisk model - Det blev jordbærhuen i Peruvian Highland, som er så populær her på bloggen.
Men her fremviser jeg altså den originale... (bemærk at den matcher min jordbær-trøje, som er strikket i samme garner)



Huen er flere år gammel og jeg skrev ned opskriften den gang - derfor er den lidt anderledes skrevet, end de opskrifter jeg lægger på bloggen nu. Jeg håber, den giver mening! Ellers skriv en kommentar, hvis du har et spørgsmål...


Opskrift på den originale jordbærhue

Garn: Det grønne er økologisk farvet Exclusive Alpaca fra Hjertegarn, Det røde er kamgarn fra Grønhøj Garn.
Pinde: Pind 3, 40 cm rundpind + strømpepinde.
Garnforbrug: Jeg ved det ikke! Jeg kan ikke finde huen, så jeg kan ikke veje den. Jeg ville købe 2 nøgler rødt og 1 grønt, men der er ingen garanti!
Størrelse: Voksen (løs om hovedet, stram rib)
Andet: Det er en god idé at bruge strikkemarkører, 1 til at markere omgangsskifte og 3 andre til at markere udtagninger. Jeg kendte ikke til strikkemarkører den gang, jeg strikkede huen, så jeg talte bare efter eller brugte tråd i en anden farve, som jeg trak med op igennem strikketøjet. Det kan man også - jeg synes bare, det er meget lettere at bruge strikkemarkører.

Slå 104 m op på rundpinden og strik rundt.
Strik rib (2 r, 2 vr) indtil du er tilfreds (fx 2,5-5 cm), fortsæt herefter i glatstrik.
Efter rib tages ud på HVER ANDEN OMGANG således: Strik 26 m, skab en ekstra maske ved at strikke en maske ud af snoren imellem 26. og 27. maske. Gentag runden rundt. Nu har du 108 masker. (Runden forlænges med 4 m for hver gang, du laver en udtagnings-runde) 
Vær opmærksom på, at ved næste udtagning er det 27 m, før du laver en ekstra - gangen efter igen 28 osv. (Her gør strikkemarkører underværker, så slipper man for at tælle!) Efter et par cm glatstrik begynder du at lave prikker - i modsætning til prikkerne på min senere jordbærhue, er der her ikke noget system. Jeg syntes, det blev mere naturligt/organisk på den måde. Så de er lavet helt tilfældigt! Bare sørg for løbende at lave prikker efter behag!
Fortsæt med at tage ud på hver anden omgang indtil du har 140 - 150 m (alt efter smag, jeg strikkede til 150, jeg kunne nok godt være stoppet før!)
Strik uden udtag et par runder (max tre cm, vil jeg sige. Ellers bliver huen for lang og stor på hovedet)
Derefter tages ind på hver anden omgang således: Tæl antallet af masker og divider med 6. Fx 144 : 6 = 24. Så strikker du 22 masker og strikker den 23. og den 24. sammen. Fortsæt runden rundt. Ved næste indtagning trækkes én fra, for at indtagningenerne ligger pænt på linje lig'som udtagningerne: Dvs. næste runde strikkes den 22. og den 23. sammen. Runden efter den 21. og den 22. Osv. (Brug her igen strikkemarkører, så du kun behøver tælle første omgang!) Går antallet af masker ikke op med 6, når du begynder på indtagning, så lav den første runde indtagning til en regulerings-runde. F 146 : 6 = 24,3 (øv), men så laver du en runde, hvor du tager 2 masker ind jævnt fordelt og derefter passer det med 144.
Fortsæt indtag på hver anden pind indtil du igen har 104 m tilbage Går det ikke op med 104, så du fx ender med 107, så lav en reguleringsomgang, hvor du kun tager ind 3 gange, men sørg for at placere indtagningerne på linje med de tidligere indtagninger for pænheds skyld.
Undervejs i indtagningen skiftes til strømpepinde, når omgangene bliver for små til at det er bekvemt på rundpind.
Nu strikkes den grønne jordbærtop: Den strikkes således, at indtagningerne (det næste, der skal ske) ligger midt imellem de grønne blade. Strik *5 røde, 1 grøn, 5 rød m*. Næste omgang er ligesådan, men her påbegyndes den bratte indtagning på HVER pind således: strik 11 masker, strik de næste to sammen, forsæt runden ud. Det skal passe med, at indtagningen ligger lige midt imellem de enlige, grønne masker. Efter første omgang med brat indtagning udvides bladet (det grønne) med 2 m pr blad pr omgang, så der er næste gang 3 grønne m (5 grønne m, 7 grønne m, osv pr omgang og tilsvarende færre røde), indtil der ikke er flere røde - herefter strikkes resten i grøn.
Fortsæt indtil der er 8 masker tilbage, disse strikkes til en tut:I stedet for at strikke rundt på strømpepindene, strikker du nu kun på 2 pinde. Strik en pind, og i stedet for at vende pinden, trækker du dine masker ned i den anden ende af pinden, fører snoren tilbage på vr-siden og strikker pinden en gang til. Sørg for at stramme godt til i første maske på hver pind. Strik til du synes tutten er lang nok. Luk af ved at trække snoen igennem alle maskerne.
Sy ender ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar