onsdag den 27. juli 2016

Projekt færdigt: barnevognstæppe

Så blev jeg færdig med barnevognstæppet og fornyer mit løfte: Jeg strikker eller hækler aldrig mere tæpper! Jeg bliver utålmodig og sur på det, inden det bliver færdigt. Fordi det var et barnevognstæppe, som jo er meget mindre end et "rigtigt" tæppe, var jeg heldigvis over halvvejs, før jeg blev træt af at arbejde på det. Det er en stærk forbedring i forhold til de andre tæpper, jeg har lavet.
Men flot er det blevet. Og varmt. Så nu er vi klar til efterår og vinter i barnevognen!



Opskrift

Størrelse: Tæppet måler 78 x 97 cm - det er altså lidt større end en babydyne
Garn: Ease Care classic
Garnforbrug: 750 g - en masse forskellige farver. Du skal nok købe 17-20 nøgler, der bliver en del rest-garn, hvis man ikke vil skifte farve midt på en række! Det kan naturligvis også laves i færre farver, hvis man har det sådan, så bliver der ikke så mange rester...
Pinde og andet: Hæklenål tykkelse 4,5 (man kan også bruge nål 5, så bliver det et blødere og løsere tæppe. Mit er ret fast. En større nål giver et bredere tæppe, så kompenser ved at slå fx 8 m færre op i starten)

TIP! Hvis du er til et mere diskret tæppe, kan jeg anbefale at du vælger 3 farver, for så behøver du ikke klippe snoren hver gang, men kan lade snoren hænge, og samle den op igen næste gang.

Tæppet er hæklet i puff-stitches/puf-masker (pm). Du kan se en vejledning her.
Jeg laver 3 omslag, dvs der er 7 løkker på nålen i alt, før jeg laver gennemstrækket.
  • Slå 140 lm op LØST, vend med 3 lm
  • Lav 1 pm i hver anden lm, lav 2 lm imellem hver pm. Slut rækken af med en enkelt stgm: Klip garnet, skift farve i sidste gennemtræk i sangmansken.
  • Start den nye række med 3 lm, derefter strikkes en pm i hver lm-bue fra forrige række. Der laves 2 lm imellem hver pm. Slut rækken af med en enkelt stgm: Klip garnet, skift farve i sidste gennemtræk i sangmansken.
  • Gentag rækkerne således til tæppet måler 97 cm eller har den længde, du gerne vil have.
  • Sy ender ind, med mindre du har hæklet dem på plads løbende (det kan godt anbefales!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar