mandag den 18. juli 2016

Ronjas bog

Jeg har længe ledt efter et sted, der trykker fotobøger med tykke papsider. I ved, der findes tusind firmaer på nettet, som tilbyder tusindvis af produkter med dine egne fotografier - musemåtter, T-shirt, vægkalendere etc. Men ingen der tilbyder at lave bøger med TYKKE sider, sådan at den kan fungere som pege- og billedbog for små børn, der kan have svært ved at styre almindelige sider. Jeg har kun fundet ét firma i England, hvor man kan få det lavet for en uhyrlig pris.
Tanken er, at det skulle være barnets egen bog, som det frit kan bruge. Den skulle indeholde billeder af bedsteforældre og andre mennesker og steder, der er vigtige for det. Det skulle være et værktøj til at tale om det, der er i bogen, før barnet måske kan det rent sprogligt.
Men det har altså ikke været til at finde. (sig endelig til, hvis du kender et sted, der laver den slags bøger!) Jeg tænker, den mest oplagte løsning til let og billigt at lave en robust børnebog med fotos er at laminere nogle billeder, lave huller i siden og sætte dem sammen med en snor. Og det ender jeg nok også med at gøre. Men det er ikke en særligt lækker løsning.

Så nu er jeg gået i gang med noget helt andet: Ud fra Arne og Carlos' opskrift i "Bøger du selv kan lave" har jeg lavet en bog. Den er lavet i lidt tykt, mat papir fra nogle Sandnes-blade, så den er ikke stærk eller god til klodsede børnefingre, så det bliver i stedet en højtlæsningsbog til et lidt større barn, end det jeg først havde tænkt.




Bogen handler om Ronja. Ronja som var en lille bitte baby som vokser sig større og lærer nyt, om hendes familie og dagligdag.
Der er billeder af familie og venner sammen med Ronja.
Der er billeder af, hvad sådan en lille baby kan: Kun ligge og kigge! Og spise mælk fra mors bryst! Ikke sidde eller kravle eller gå eller snakke!
Der er billeder af, at hun kan smile og grine og græde og sove og gylpe!
Der er billeder af en vred og utilfreds Ronja, der skal ting hun ikke kan lide fx at blive puttet. Og der er billeder af en glad pige, der gør ting hun godt kan lide fx at pjatte med far.
Der er billeder af Ronjas yndlingssange.
Tanken er at bogen kan læses højt for lidt større lille Ronja og kan bruges til at snakke om ting, følelser, folk hun kender og begivenheder i Ronjas liv.



Man behøver selvfølgelig ikke sidde og sy og lime sin egen bog, man kan jo bare købe en notesbog og klistre billeder ind i den. Men nu blev jeg lige optaget af tanker om at lave det helt selv...
Jeg viser kun nogle enkelte sider fra starten af bogen for ikke at udstille hele Ronjas lille liv her på bloggen.



Jeg har lavet små kapitler af bogen, men der er masser af ekstra sider, som jeg løbende kan fylde ud med billeder af ting, som Ronja oplever - så får vi se, om det er realistisk at jeg kan blive ved med løbende at opdatere bogen eller om det kun en god idé inde i hovedet...

1 kommentar:

  1. Det er sådan en fin idé. sikker et projekt du har haft gang i. Det er virkelig blevet godt.

    SvarSlet