fredag den 8. juli 2016

Strikket klud i regnbuefarvet

Jeg er så glad for mine strikkede klude, de er flotte og dejligt bløde. Det med blødhed er åbenbart en smagssag, for det har flere gange været til diskussion blandt mig og mine venner, om vi bedst kan lide bløde, strikkede eller de hæklede, som bliver lidt mere faste og stive. Jeg foretrækker de bløde og derfor har jeg lavet endnu en i den kategori!
De er faktisk så bløde, at man også kan bruge dem som vaskeklud, fx bruger jeg den flotte regnbuefarvede til at tørre min datter om munden efter et smattet måltid.




Opskrift

Kludens størrelse: 23 cm bred x 19-20 cm "lang" ("høj" er måske et mere passende ord...? den er jo sådan set ikke ret lang, når den er brede end øh lang!)
Garnforbrug: ca. 40 g i alt: ca 4 gram pr stribe pr farve - regn helst med lidt ekstra garn for at være sikker på, at du har nok. Det er svært at være præcis med så små mængder :-)
Pinde: pind 4,5 jumperpinde eller rundpind

  • hele kluden strikkes r - alle masker er r-m!
  • Slå 47 m løst op med farve 1
  • Gentag de følgende 6 pinde: 2 pinde r, 1 mønsterpind, 1 pind r, 1 mønsterpind, 1 pind r, skift farve.
  • Mønsterpinde strikkes sådan (se evt. diagram nedenfor): 1 m, slå om, 3 m, 3 m sm (flyt 1 m løst over på højre pind, strik de næste 2 m sammen, træk den løse m over de sammenstrikkede og slip den), *4 m, slå om, 1 m, slå om, 4 m, 3 m sm,* gentag fra * til * i alt 3 gange, slut af med 3 m, slå om, 1 m.
  • Gentag de 6 pinde 9 gange (9 striber) - lav flere striber, hvis du vil have en større klud!
  • Luk løst af

Ingen kommentarer:

Send en kommentar