tirsdag den 4. september 2018

Hannah: Etui til hæklenåle


Jeg har længe manglet et etui til mine hæklenåle. De lå bare og rodede i skuffen med diverse strikkepinde og var svære at finde.
Jeg havde en ide om, at jeg godt kunne lave et selv. Jeg havde også en ide om, at det skulle være sådan et til at rulle sammen.

Mit færdige etui har disse mål:

  • Mit færdige etui måler 44,5 x 22,5 cm.
  • Lommen til hæklenålene er: 44,5 x 9 cm. Lommen er opdelt i 15 rum, som hver er ca. 3 cm brede.

Jeg har brugt:

  • Yderstof ca. 50 x 25 cm. Mit er en rest af blommefarvet babyfløjl.
  • Strygevlieseline i samme mål til at stive etuiet af med.
  • Inderstof i samme mål. Her er det en rest bomuldsstof med røde æbler.
  • Inderstof til lommen, som hæklenålene skal sidde i: ca. 50 x 12 cm.
  • Skråbånd i en farve der passer til. Jeg har valgt rødt og den smalle variant. Ca. 50 cm til kanten på lommen og desuden ca. 8 cm. til en trense, som er knaphul til at lukke etuiet med.
  • En flot knap, der passer til.
  • Sytråd i en passende farve. Bemærk noget af syningen vil kunne ses på forsiden.

Sådan gjorde jeg:


  • Klippede stofferne til. Yderstof, vlieseline og inderstof i samme størrelse: Ca. 47 x 25 cm (Der er beregnet ca. 1 cm til sømmerum på alle sider.)
  • Klippede stoffet til lommen ca. 47 x 12 cm.
  • Strøg vlieselinen på bagsiden af yderstoffet.
  • Syede skråbåndet på overkanten af lommen.
  • Foldede et stykke på ca. 8 cm af skråbåndet på den lange led og syede det sammen.
  • Syede lommen på forneden på forsiden af inderstoffet. Jeg zigzaggede det på helt ude i kanten.
  • Målte op og syede stikninger igennem lommen på inderstoffet med ca 3 cm's mellemrum, så der blev 15 små lommer.
  • Lagde inderstof og yderstof ovenpå hinanden ret mod ret og syede det sammen med alm. sting næsten hele vejen rundt. Jeg lod dog en åbning på ca. 10 cm stå. Den er til, for at man kan vende retsiden ud på arbejdet.
  • Det er her trensen skal lægges ind i arbejdet. Den skal ligge dobbelt midt på den korte side, sådan at trensen ligger inde mellem lagene og det er enden af trensen, som du kan se, mens du syr. Så kommer den til at være på retsiden, når du vender arbejdet.
  • Vendte retsiden ud på arbejdet gennem hullet. Klippede spidsen af sømmerummet i hjørnerne. Vær omhyggelig med at få hjørnerne vendt, så de kommer til at stå skarpe og tydelige.
  • Da arbejdet var vendt, klemte jeg med fingerene alle kansømmene på plads udefra, så de lå pænt og jeg satte nåle i hele vejen rundt. Her er det også en fordel, at der er et åbent hul, for man kan få brug for at hjælpe til indefra. 
  • Da jeg havde sat nåle i hele vejen rundt undtagen i hullet, foldede jeg hullets sømmerum pænt ind udefra og satte nåle i det. 
  • Så syede jeg hullet til med en alm. søm helt ude i yderkanten.
  • Til sidst lavede jeg en stikning hele vejen rundt om arbejdet i en trykfods bredde fra arbejdets kant. Det er denne stikning, som kan ses på begge sider af etuiet.
  • Til sidst puttede jeg mine hæklenåle i, rullede etuiet sammen og fandt dermed det sted, hvor knappen skulle sidde. Den syede jeg på som det aller sidste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar