mandag den 28. januar 2019

Hannah: Hæklede skuresvampe


For nogle år siden blev jeg, som mange andre, grebet af lav-selv-dine-karklude. Så siden har jeg brugt hjemmelavede karklude. Nogle er lavet af brugte håndklæder (Som den på billedet), andre har jeg hæklet.
Senere opdagede jeg de hæklede 'vatrondeller'. Jeg så dem et sted og syntes egentlig, det var ret fjollet. Men senere blev jeg alligevel nysgerrig og hæklede nogle til mig selv. Dem er jeg ret glad for, jeg bruger dem dagligt.
I sommers kom turen så til skuresvampene. Jeg opdagede, at man kan købe et garn, som er beregnet til at hækle skuresvampe af. Det måtte jeg prøve. Jeg hæklede et par af de orange på billedet.
Jeg har afprøvet mine to orange skuresvampe og jeg er overrasket over, hvor godt de fungerer. De kan snildt erstatte den bløde side på en skumgummiskuresvamp.

Man kan diskutere, i hvor høj grad garnet er miljø-korrekt. Det er polyester. Men jeg tænker, at det nok er bedre at bruge disse igen og igen, end at købe nye skumgummisvampe hele tiden.



Garnet er spøjst. Men det føles fint i hænderne.
Det er svært, at se, hvad jeg laver pga. alle 'hårene' på tråden. Så jeg føler mig meget frem.

Det er min holdning, at svampen skal have en vis fasthed og være af en størrelse, så jeg  kan få  ordentligt fat, når jeg skal bruge den. Derfor har jeg lavet svampene i dobbelt garn. (Rico Creative Bubble) og jeg får 2 svampe af et nøgle garn. Jeg har brugt hæklenål nr. 4.5.

Jeg begynder med en magisk ring, i den hækler jeg 12 stangmasker. Jeg lukker hver omgang med en fastmaske. Og jeg begynder hver omgang med 2-3 luftmasker,- som dermed kommer til at udgøre første maske på den nye omgang.
De følgende omgange er lavet af puffstiches.
På anden omgang laver jeg et puff stitch af 4 stangmasker i hvert mellemrum og 1 Luftmaske mellem hvert puffstitch.
På tredje omgang laver jeg to puffstitches bestående af 3 stangmasker i hvert mellemrum.
På fjerde omgang slutter jeg af med med en omgang fastmasker hele vejen rundt.
Men da det er svært at undgå at skuresvampen bølger eller buler, hækler jeg 2 eller tre fastmasker nogle steder.
På de orange skuresvampe har jeg desuden lavet et lille ophæng med luftmasker.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar